Τελευταία Νέα

Αυτοί είναι λόγοι που ο Πούτιν δεν θα αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό που επιθυμεί τα επόμενα χρόνια…

Πριν από μια βδομάδα, ο Υπουργός Άμυνας της Ρωσίας, Σεργκέι Σόϊγκου δήλωσε ότι μέσα σε λιγότερο από δέκα χρόνια, το ρωσικό Πολεμικό Ναυτικό θα ενισχυθεί με 180 νέα πολεμικά πλοία διάφορων κατηγοριών, προκαλώντας πονοκέφαλο στη Δύση.Όπως ήταν αναμενόμενο, Αμερικανοί αναλυτές θορυβήθηκαν από τις αναγγελίες του Ρώσου Υπουργού Άμυνας και παρά τις πρώτες “παγωμένες αντιδράσεις” τους φαίνεται πως βρήκαν τους λόγους για τους οποίους, τα τρομακτικά αυτά εξοπλιστικά προγράμματα ίσως μείνουν στα…”χαρτιά”.

Ειδικότερα, αυτό που προκάλεσε την μεγαλύτερη εντύπωση στις νέες αυτές εξελίξεις είναι το γεγονός ότι τα εν προκειμένω εξοπλιστικά προγράμματα έχουν συνταχθεί με βάση τα κονδύλια του προϋπολογισμού που διατίθενται στο Υπουργείο Άμυνας και δεν θα απαιτηθούν πρόσθετες πιστώσεις.

Αυτό θέτει στο επίκεντρο το μεγαλύτερο ζήτημα όλων. Μπορεί η Ρωσία επεκταθεί τόσο πολύ; Το ναυτικό διαθέτει ήδη περίπου 300 πολεμικά πλοία επιφανείας και υποβρύχια, αλλά μόνο τα μισά είναι κύριες μονάδες κρούσης και τα υπόλοιπα είναι μικρά σκάφη, όπως πυραυλάκατοι, κανονιοφόροι κ.ά.

Η πολυετής αναιμική οικονομία της Ρωσίας φαίνεται να λειτουργεί καλά αυτή τη στιγμή και πολύ καλύτερα συγκριτικά με την ύφεση που βίωσε μετά τον Ψυχρό Πόλεμο, όταν περικοπές του προϋπολογισμού προκάλεσαν μεγάλη ζημιά στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ρωσική οικονομία αυξήθηκε κατά 2,3% το 2018, αλλά ακόμη και αν είναι αλήθεια, το ποσοστό αυτό είναι απίθανο να διατηρηθεί. Η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει μόνο μέτρια αύξηση της τάξης του 1,5 έως 1,8% μέχρι το 2020.

Η χρηματοδότηση ενός οκταετούς προγράμματος της ναυπηγικής βιομηχανίας θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, ιδίως από τις μεταβαλλόμενες τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου που είναι καταλυτικές για την ανάπτυξη ή όχι της ρωσικής οικονομίας.

Ο Paul Goble, ειδικός στα θέματα της Ρωσίας που εργάζεται στο Ίδρυμα Jamestown, αμφισβητεί την ικανότητα της Ρωσίας για την μαζική αυτή ναυτική ενίσχυση. «Η Μόσχα δεν θα μπορέσει να ξεπεράσει τα προβλήματα αυτά σύντομα για τρεις βασικούς λόγους, πρώτον τη μαζική διαφθορά στην αμυντική βιομηχανία και ιδιαίτερα στα ναυπηγεία, δεύτερον προβλήματα με τις εγκαταλειμμένες και ανεπαρκείς εγκαταστάσεις, τρίτον και το κυριότερο οι κυρώσεις της Δύσης.

“Τα πλοία, τα ναυπηγεία και το εκπαιδευμένο προσωπικό κοστίζουν χρήματα”, λέει ο Craig Hooper, πρώην στέλεχος ναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ και συνεχίζει λέγοντας ότι “δεν βλέπω πώς η Ρωσία μπορεί να προσθέσει 180 πολεμικά πλοία έως το 2027 χωρίς νέα χρηματοδότηση”.

Το πρόβλημα με τα ναυπηγεία είναι ότι τα πλοία χρειάζονται πολύ χρόνο για να κατασκευαστούν και όπως μπορεί να επιβεβαιώσει το Ναυτικό των ΗΠΑ, οι προϋπολογισμοί μπορούν να περικοπούν και οι αγορές πλοίων να ακυρωθούν ή να καθυστερήσουν, για διάφορους πολιτικούς και οικονομικούς λόγους.

Πράγματι, τα αμερικανικά ναυπηγεία έχουν σημαντικά προβλήματα, όπως σημείωσαν πέρυσι οι ερευνητές του Κογκρέσου στην ανάλυσή τους για το θέμα. Η προγραμματισμένη συντήρηση για πολλά πυρηνικά υποβρύχια των ΗΠΑ. έχει καθυστερήσει σε μεγάλο βαθμό από τα υπερβολικά “φορτωμένα” ναυπηγεία και τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού που έχουν δημιουργήσει μεγάλες καθυστερήσεις στην συντήρησή τους..

Οι ενδείξεις είναι ότι η ναυτική επέκταση της Ρωσίας θα αντιμετωπίσει ακόμα χειρότερα προβλήματα, διότι το ρωσικό Ναυτικό θα παραλάβει σίγουρα νέα πολεμικά πλοία μέχρι το 2027, ωστόσο παραμένει μυστήριο πόσα θα είναι αυτά.

Πηγή: National Interest 

Shares