ΤΩΡΑ ΘΥΜΗΘΗΚΑΝ ΤΟΥΣ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΕΣ; Ο ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ ΕΔΩΣΕ ΤΗ ΛΥΣΗ

Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης

Προσθήκη του VoiceNews στην Google

Για χρόνια χιλιάδες δανειολήπτες που είχαν ενταχθεί στις προστατευτικές διατάξεις του νόμου Κατσέλη έδιναν μια δύσκολη και άνιση μάχη με τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων, βλέποντας τις οφειλές τους να επιβαρύνονται με έναν τρόπο υπολογισμού των τόκων που αμφισβητήθηκε έντονα τόσο από νομικούς κύκλους όσο και από τους ίδιους τους οφειλέτες.

Οι διαμαρτυρίες δεν ήταν ούτε λίγες ούτε πρόσφατες. Εδώ και χρόνια δανειολήπτες, δικηγόροι και ενώσεις καταναλωτών υποστήριζαν ότι ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζονταν οι τόκοι οδηγούσε σε υπέρμετρες επιβαρύνσεις, αυξάνοντας το πραγματικό βάρος των ρυθμίσεων και καθιστώντας δυσκολότερη την αποπληρωμή των οφειλών. Παρά τις συνεχείς καταγγελίες, όμως, καμία ουσιαστική λύση δεν δόθηκε σε πολιτικό επίπεδο.

Η καθοριστική ανατροπή ήρθε τελικά όχι από κάποια κυβερνητική πρωτοβουλία, αλλά από την απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, η οποία έβαλε τέλος σε μια πολυετή δικαστική διαμάχη και ξεκαθάρισε οριστικά τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να υπολογίζονται οι τόκοι στις υποθέσεις των δανειοληπτών του νόμου Κατσέλη.

Τι αλλάζει στην πράξη για χιλιάδες δανειολήπτες

Η απόφαση έχει ιδιαίτερα σημαντικές συνέπειες, καθώς προβλέπει ότι οι τόκοι θα υπολογίζονται πλέον πάνω στις μηνιαίες καταβολές που έχουν οριστεί από τα δικαστήρια και όχι πάνω στο συνολικό ποσό της οφειλής, όπως συνέβαινε σε πολλές περιπτώσεις μέχρι σήμερα. Αυτό οδηγεί σε αισθητή μείωση των οικονομικών επιβαρύνσεων για τους δανειολήπτες, ενώ παράλληλα δημιουργεί τη δυνατότητα επανυπολογισμού οφειλών και αναγνώρισης ποσών που έχουν ήδη καταβληθεί τα προηγούμενα χρόνια.

Με απλά λόγια, πολλοί οφειλέτες αναμένεται να δουν μικρότερο τελικό κόστος αποπληρωμής, χαμηλότερες επιβαρύνσεις και ευνοϊκότερη αντιμετώπιση των ποσών που έχουν ήδη πληρώσει, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει ουσιαστικά το υπόλοιπο των δανείων τους.

Και ενώ η δικαστική απόφαση έχει ήδη διαμορφώσει το νέο πλαίσιο, τις τελευταίες ημέρες παρατηρείται μια προσπάθεια παρουσίασης της εξέλιξης ως αποτέλεσμα πολιτικής παρέμβασης. Ωστόσο, το ερώτημα που τίθεται από πολλούς είναι απλό και δύσκολα μπορεί να αγνοηθεί: αν υπήρχε πραγματική πρόθεση να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, γιατί χρειάστηκε να φτάσει η υπόθεση μέχρι την Ολομέλεια του Αρείου Πάγου για να δοθεί λύση;

Η πραγματικότητα είναι ότι μετά την έκδοση της απόφασης δημιουργήθηκε ένα νέο νομικό τοπίο, το οποίο κανείς δεν μπορούσε πλέον να παρακάμψει. Όταν το ανώτατο δικαστήριο της χώρας δίνει μια σαφή και δεσμευτική ερμηνεία, η εφαρμογή της δεν αποτελεί θέμα πολιτικής επιλογής αλλά υποχρέωση συμμόρφωσης.

Δεν ήταν μια κυβερνητική πρωτοβουλία, αλλά για μια αναγκαστική προσαρμογή στα δεδομένα που δημιούργησε η Δικαιοσύνη και η πραγματική νίκη ανήκει στους δανειολήπτες που επέμειναν δικαστικά επί χρόνια και τελικά δικαιώθηκαν από τον Άρειο Πάγο.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι χιλιάδες οικογένειες αναμένεται να ωφεληθούν από τη νέα πραγματικότητα. Το ερώτημα όμως που παραμένει ανοιχτό είναι αν οι αλλαγές αυτές θα είχαν ποτέ υλοποιηθεί χωρίς την παρέμβαση του ανώτατου δικαστηρίου ή αν οι δανειολήπτες θα συνέχιζαν να περιμένουν μια λύση που δεν ερχόταν.

Η απάντηση είναι ήδη ξεκάθαρη. Η αφετηρία των εξελίξεων δεν βρέθηκε στα υπουργικά γραφεία αλλά στις δικαστικές αίθουσες και αυτό είναι ένα γεγονός που δύσκολα μπορεί να κρυφτεί πίσω από πανηγυρικές ανακοινώσεις και επικοινωνιακές διατυπώσεις.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη σύρθηκε πίσω από τις εξελίξεις…