Παρασκευή , 26 Απριλίου 2024

Κόκκινο χαλί ή χάλι;…

Την εβδομάδα που πέρασε γίναμε όλοι μάρτυρες ενός διαφημιστικού σποτ που προκάλεσε εντυπώσεις. Ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας και η επικοινωνιακή του ομάδα, θέλοντας προφανώς να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για τα σπουδαία του κατορθώματα στο διεθνές προσκήνιο, επέλεξε να πρωταγωνιστήσει σε ένα σποτ που κυρίαρχο ρόλο παίζει το κόκκινο χαλί.

Ο συμβολισμός είναι ισχυρός. Κόκκινο χαλί σου στρώνουν όταν σε υπολογίζουν, όταν είσαι ευπρόσδεκτος και όταν είσαι ισχυρός. Τουλάχιστον έτσι φαίνεται να πιστεύει ο πρωθυπουργός. Το σποτ από επικοινωνιακής πλευράς είναι αρκετά στοχευμένο και καλοφτιαγμένο. Η αισιόδοξη μουσική, το βλέμμα ενός νέου και δυναμικού ηγέτη σε συνδυασμό με τα στιγμυότυπα ξένων ηγετών να υποδέχονται τον πρωθυπουργό, ταιριάζει με την αφήγηση της επανακτημένης αξιοπρέπειας και του σεβασμού. Το διαφαινόμενο (κατά Τσίπρα) τέλος των μνημονίων και η “απελευθέρωση” της χώρας από τα δεσμά των πάλαι ποτέ τοκογλύφων είναι ιδανική συγκυρία για την κυβέρνηση να περάσει αυτό το μήνυμα.

Όμως, όσο κι αν θέλει να κρυφτεί η κυβέρνηση (και η αριστερά γενικότερα), δεν μπορεί να αποβάλλει τις εγγενείς αντιθέσεις της. Ο ίδιος πρωθυπουργός που σήμερα καυχιέται για την επάνοδο της χώρας, την επιστροφή της αισιοδοξίας και της αξιοπρέπειας, χρησιμοποιεί ως μάρτυρες τους παγκόσμιους ηγέτες που μέχρι πρότινος προέβαλλε ως εχθρούς και εκμεταλλευτές. Για να πειστούν οι Έλληνες για τα καλά που μας έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας, καλούνται ως μάρτυρες υπεράσπισης οι (κατά τους ίδιους) θύτες της χρεοκοπίας.

Το δεύτερο αριστερό κατάλοιπο που προάγεται στο σποτάκι του πρωθυπουργού είναι η ακατάσχετες υποσχέσεις. Δυστυχώς, ακόμα και μετά από τόσα χρόνια κρίσης και “κυβίστησης”, συνεχίζουμε με επικοινωνιακά μηνύματα τύπου “από τις θυσίες των πολλών, περνάμε στις ανάγκες, στο δίκιο των πολλών.” Έχοντας ως ορίζοντα τις εκλογές, μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα βρει τρόπο να υποσχεθεί τα πάντα στους πάντες, για ακόμα μια φορά, προκειμένου να διατηρήσει την εξουσία. Οι ανάγκες και το δίκιο των πολλών είναι απλά τα προεόρτια της επερχόμενης προεκλογικής εκστρατείας.

Τέλος, και επειδή αριστερά χωρίς χυδαίο λαϊκισμό είναι δύσκολο να διατηρηθεί στην εξουσία, είχαμε και το κερασάκι στην τούρτα. Στα πρώτα πλάνα του σποτ διακρίνεται μία καθαρίστρια που με μία ηλεκτρική σκούπα καθαρίζει το κόκκινο χαλί που μετά από λίγο θα πατήσει ο πρωθυπουργός. Είναι μία κλασική τακτική των εν εξουσία λαϊκιστών αυτή. Η σκηνή έχει κάτι να πει σε όλους. Οι συντηρητικοί πολίτες θα δουν έναν ΣΥΡΙΖΑ που σέβεται τους θεσμούς και τιμά το αξίωμά του. Οι προοδευτικοί και αριστεροί ψηφοφόροι θα εντοπίσουν στις καθαρίστριες μία αναφορά στο αντιμνημονιακό σύμβολο αντίστασης. Οι υπόλοιποι απλά θα αναρωτηθούμε πως γίνεται κάτι τόσο κιτς να πήρε έγκριση από την αξιόλογη επικοινωνιακή ομάδα του πρωθυπουργού.

Βέβαια, τέτοια σποτάκια έχουμε δει αρκετές φορές. Το πρόβλημα είναι ότι τα βλέπουμε στη Ρωσία, τη Βενεζουέλα, την Ουγγαρία και την Τουρκία. Στις χώρες δηλαδή που επιθυμούν να αποβάλλουν την φιλελεύθερη δημοκρατία και να την αντικαταστήσουν με κάποιας μορφής απολυταρχική δημοκρατία. Ας ελπίσουμε ότι ο πρωθυπουργός απλά αντέγραψε την αισθητική του Πούτιν και του Ερντογάν και δεν σκοπεύει να τους μιμηθεί περαιτέρω.
Αλέξανδρος Σκούρας
Αναδημοσίευση από εφημερίδα Φιλελεύθερος

Shares