Έπειτα από σχεδόν ένα δεκαήμερο που ο όρος «Black Friday» υπήρχε παντού, ένα στα δύο σποτ στην τηλεόραση διαφήμιζε προσφορές, τα email έφταναν κατά δεκάδες και τα μηνύματα στα κινητά χτυπούσαν ασταμάτητα, ήρθε η ώρα να αναρωτηθούμε: Τελικά στην Ελλάδα υπάρχει Black Friday ή γίνεται πολλή φασαρία για το τίποτα;

Η εικόνα που είχαμε οι περισσότεροι για τη Black Friday πριν ακόμα έρθει στη Ελλάδα, ήταν η φρενίτιδα στα πολυκαταστήματα των ΗΠΑ, η μάχη που κυριολεκτικά έδιναν οι καταναλωτές για να αγοράσουν μια τηλεόραση σε χαμηλή τιμή και οι ατελείωτες ουρές στις οποίες στήνονταν από τα ξημερώματα για να προλάβουν να μπουν πρώτοι στο κατάστημα.

Τα πρώτα χρόνια που η Black Friday ήρθε στην Ελλάδα, η αλήθεια είναι προσπαθήσαμε να… τηρήσουμε την αμερικανική παράδοση και να μιμηθούμε (ως ένα βαθμό φυσικά) αυτές τις αντιδράσεις. Φέτος η συγκεκριμένη μέρα ήρθε, θα λέγαμε, περισσότερο στα μέτρα μας και μάλλον τελικά αντιμετωπίστηκε από καταναλωτές και επιχειρήσεις σαν ακόμη μία περίοδος εκπτώσεων.

Οι επιχειρήσεις υπόσχονταν προσφορές που θα έφταναν έως και το 70% και κυρίως στις αλυσίδες των ηλεκτρικών ειδών, όντως μπορούσε κανείς να βρει κάποια προϊόντα με μεγάλες εκπτώσεις.  Οι πιο εξοικειωμένοι με τις online αγορές καταναλωτές, είχαν ωστόσο τον αντίλογο, ότι δηλαδή με μία έρευνα αγοράς τα προϊόντα αυτά μπορείς να τα βρεις σε εξίσου χαμηλές τιμές, ανεξάρτητα από τη Black Friday.

Όπως μπορούσες να διαπιστώσεις με μια μία βόλτα στα μαγαζιά, υπήρχαν αρκετά καταστήματα που ενώ απέξω διαφήμιζαν «εκπτώσεις έως 50%» μπαίνοντας μέσα, έβλεπες ότι τα περισσότερα προϊόντα είχαν εκπτώσεις 20-30% (όσο δηλαδή και σε μία κανονική περίοδο εκπτώσεων) και ελάχιστα από αυτά, δικαιολογούσαν την επιγραφή 50% που υπήρχε για να τραβήξει τα βλέμματα.

Κάνοντας έναν πρώτο απολογισμό από την πλευρά του καταναλωτή, μπορώ να πω ότι σίγουρα αρκετοί μπήκαμε στον… χορό της Black Friday και ίσως κάτι τελικά ψωνίσαμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας ο καθένας. Και τελικά αν είχες όρεξη να ψάξεις ίσως και να έβρισκες κάτι που ήθελες σε μια καλύτερη τιμή.

Το θέμα σε όλο αυτό είναι πως μάλλον πρέπει να σκεφτούμε και πολύ περισσότερο όχι εμείς αλλά οι επιχειρήσεις, αν βλάπτει ή ωφελεί τελικά μακροπρόθεσμα και για να συνεχίσει να ανταποκρίνεται ο κόσμος στη μέρα αυτή, να βαφτίζουμε οποιαδήποτε μείωση τιμών ως προσφορά «Black Friday».

Mε άλλα λόγια, το 20% έκπτωση σίγουρα δεν είναι Black Friday…