Τετάρτη , 25 Μαΐου 2022

Το παράδοξο των Κέντρων Μελέτης : Υπαρκτά και ανύπαρκτα

Τα φροντιστήρια σε παιδιά δημοτικού τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί.

Οι ταμπέλες των κέντρων μελέτης υπάρχουν σε κάθε γειτονιά των αστικών -κυρίως- κέντρων. Το πρόβλημα έχει διογκωθεί και από τη μεγάλη αύξηση των υποψηφίων μαθητών στις εξετάσεις των πρότυπων σχολείων που φέτος, για πρώτη φορά και χωρίς αιτιολόγηση, διεξάγονται σε περίοδο που τα μαθήματα των δημοτικών σχολείων είναι σε εξέλιξη.

Πολλοί γονείς διαμαρτυρήθηκαν για την ημερομηνία των εξετάσεων εισαγωγής -έως πέρυσι ήταν στα τέλη Ιουνίου, μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων- γιατί τα παιδιά τους δεν θα έχουν το χρονικό περιθώριο στα παιδιά να προετοιμαστούν επαρκώς, στα φροντιστήρια.

Όμως σύμφωνα με το άρθρο 56 του νόμου 682/1977 «τα φροντιστήρια Δημοτικής Εκπαιδεύσεως» καταργήθηκαν χωρίς να υπάρξει νεότερη ρύθμιση. Ο προκάτοχος της κ. Κεραμέως, κύριος Γαβρόβλου, είχε δηλώσει ότι «Τα Κέντρα Μελέτης, για να το καταλάβει και η κοινωνία μας, είναι ένας όρος που χρησιμοποιούν ορισμένα φροντιστήρια για να δημιουργήσουν εντός των φροντιστηρίων φροντιστήρια για παιδιά του δημοτικού. Αυτά τα φροντιστήρια είναι απολύτως παράνομα. Τελεία, χωρίς αστερίσκους» και ότι  «Σύντομα θα υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για το θέμα των Κέντρων Μελέτης». Ως τώρα σχετική ρύθμιση δεν υπάρχει. Το περίεργο είναι πως η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Μακρή δηλώνοντας ότι «Τα Κέντρα Μελέτης εξυπηρετούν πρακτικές ανάγκες…» που οφείλονται στις «…σύγχρονες συνθήκες ζωής…» ουσιαστικά παραδέχεται την ύπαρξή τους αλλά δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι ότι γνωρίζει την ανυπαρξία του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας τους.

Η ερώτηση του προέδρου της Ελληνικής Λύσης και βουλευτού Λάρισας από τις 15/10/2019 (αρ. πρωτ. 1286) σχετικά με το θέμα των κέντρων μελέτης δεν έχει ως σήμερα απαντηθεί.

Προφανώς η ύπαρξη εκπαιδευτικών δομών με ανύπαρκτο νομοθετικό πλαίσιο,  δημιουργεί θέματα εποπτείας και ασφάλειας για μαθητές και εργαζόμενους. Σε πολλές περιπτώσεις, οι διδάσκοντες δεν είναι καν εκπαιδευτικοί, καθώς ουδείς ελέγχει τα προσόντα τους.

Όσον αφορά στην οικονομική αντιμετώπιση των κέντρων μελέτης, αν και αναγνωρίζονται ως υπαρκτές επιχειρήσεις, σύμφωνα με το Λογιστικό Σύλλογο Αθηνών  «Τα κέντρα μελέτης μαθημάτων είναι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους στους οποίους οι μαθητές του δημοτικού προετοιμάζονται στη μελέτη και τις εργασίες των μαθημάτων της επόμενης σχολικής ημέρας κάνοντας χρήση εφόσον το επιθυμούν επιπροσθέτως της υλικοτεχνικής υποδομής και του τεχνολογικού εξοπλισμού του κέντρου (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, χρήση διαδικτύου, βιβλίων κ.ά.)» στην ουσία για το ΥΠΑΙΘ είναι ανύπαρκτα. Για το λόγο αυτό ο Σύλλογος Λογιστών εφιστά προσοχή στα μέλη του αφού «…Επισημαίνεται ότι, για τη λειτουργία των κέντρων μελέτης δεν υπάρχει έως την παρούσα χρονική στιγμή συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο που να ορίζει τις προδιαγραφές λειτουργίας των, το αν δύνανται να αναγνωριστούν ως φορείς που παρέχουν εκπαίδευση και τον αρμόδιο για το λόγο αυτό φορέα.»… « …δεν μπορεί να “διαγνωστεί” το είδος των υπηρεσιών…»  και «…για τον τρόπο έκδοσης αποδείξεων θεωρούνται εκπαιδευτήρια, θα πρέπει να επιβεβαιωθεί από την φορολογική διοίκηση (προς την οποία θα πρέπει να υποβληθεί έγγραφο ερώτημα)…»

Προφανώς υπάρχει άμεση ανάγκη να διαμορφωθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο με το οποίο θα διασφαλίζονται το καθεστώς και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα ιδρύονται, αδειοδοτούνται και λειτουργούν τα συγκεκριμένα Κέντρα Μελέτης. Η τακτοποίηση της ανωτέρω παραδοξότητας εκτός των άλλων θα εξασφαλίσει ότι οι διδάσκοντες στα κέντρα μελέτης θα είναι εκπαιδευτικοί και το θεσμικό πλαίσιο της απασχόλησής τους θα είναι απολύτως αντίστοιχο με εκείνο των εκπαιδευτικών οι οποίοι εργάζονται στα Φροντιστήρια και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να κλείσουν. Σε κάθε περίπτωση, το παράδοξο και άκρως Ελληνικό -ως προς την ασάφεια- φαινόμενο των Κέντρων Μελέτης, θα πρέπει επιτέλους να τελειώσει.

Γκιμίσης Β. Μαθηματικός M.Ed.

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου...
Shares