Τον μύθο του «ενός ποτηριού» καταρρίπτει νέα έρευνα: Δεν υπάρχει ασφαλές όριο στο αλκοόλ, αυξάνει τον κίνδυνο για 10 τύπους καρκίνου

Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης

Προσθήκη του VoiceNews στην Google

Η θεωρία ότι η λελογισμένη κατανάλωση αλκοόλ είναι ακίνδυνη ή ακόμα και ωφέλιμη για τον οργανισμό δείχνει να κλονίζεται συθέμελα. Μια νέα, μνημειώδης επιστημονική ανασκόπηση, με επικεφαλής ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον και δημοσιευμένη στο έγκριτο περιοδικό Nature Health, προειδοποιεί ότι δεν υφίσταται ασφαλές όριο στην κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών, καθώς ακόμη και οι ελάχιστες ποσότητες κρύβουν σοβαρούς κινδύνους.

Η ερευνητική ομάδα πραγματοποίησε μια από τις πιο εκτενείς αναλύσεις που έχουν γίνει ποτέ, εξετάζοντας τη σχέση του αλκοόλ με 20 διαφορετικές εκβάσεις υγείας. Για τον σκοπό αυτό, αξιοποιήθηκαν δεδομένα από 843 μελέτες που διεξήχθησαν σε βάθος 60 ετών (από το 1963 έως το 2023). Τα συμπεράσματα δείχνουν ότι η παραμικρή ποσότητα αλκοόλ μπορεί να λειτουργήσει επιβαρυντικά για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Άμεση σύνδεση με 10 μορφές καρκίνου και σοβαρές ασθένειες

Τα πιο ανησυχητικά ευρήματα της έρευνας αφορούν την ογκολογία. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει τις πιθανότητες εμφάνισης και για τους 10 τύπους καρκίνου που μελετήθηκαν, ακόμη και σε άτομα που καταναλώνουν λιγότερο από ένα ποτό ημερησίως. Η επικεφαλής της μελέτης, οικονομολόγος υγείας Εμμανουέλα Γακίδου, ξεκαθάρισε ότι στον καρκίνο τα δεδομένα είναι αδιαμφισβήτητα: ο κίνδυνος κλιμακώνεται αναλογικά με την ποσότητα που πίνει κανείς.

Ακόμη και η περιστασιακή ή χαμηλή κατανάλωση συνδέθηκε στενά με:

  • Καρκίνο του μαστού, του ήπατος, του παγκρέατος και του προστάτη.

  • Καρκίνο του παχέος εντέρου, του ορθού, του οισοφάγου και του φάρυγγα.

  • Χρόνιες παθήσεις, όπως η κίρρωση του ήπατος και η παγκρεατίτιδα.

  • Αυξημένη ευπάθεια σε λοιμώξεις του αναπνευστικού και τη φυματίωση.

Γκρίζες ζώνες για την καρδιά και τον μεταβολισμό

Σε αντίθεση με την ξεκάθαρη εικόνα για τον καρκίνο, τα ευρήματα για τα καρδιαγγειακά, νευρολογικά και μεταβολικά νοσήματα παραμένουν λιγότερο σαφή. Η επιστημονική ομάδα βαθμολόγησε με χαμηλότερο δείκτη βεβαιότητας τα στοιχεία αυτά, καθώς ορισμένες από τις μελέτες έδειξαν ότι η πολύ μικρή έως μέτρια κατανάλωση μπορεί να σχετίζεται με ελαφρώς μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 και της νόσου Αλτσχάιμερ.

Μια συντηρητική μελέτη που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η μελέτη έχει ορισμένους περιορισμούς, καθώς βασίστηκε σε απαντήσεις των ίδιων των συμμετεχόντων (αυτοαναφορές) για τις συνήθειές τους, ενώ δεν ελήφθησαν πάντα πλήρως υπόψη άλλοι καθοριστικοί παράγοντες της καθημερινότητας, όπως το κάπνισμα και η ποιότητα της διατροφής.

Ωστόσο, λόγω του τεράστιου όγκου των δεδομένων, τα αποτελέσματα θεωρούνται εξαιρετικά ισχυρά. Μάλιστα, η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε ήταν ιδιαίτερα συντηρητική, πράγμα που σημαίνει ότι η πραγματική ζημιά που προκαλεί το αλκοόλ στην υγεία ενδέχεται να είναι ακόμη μεγαλύτερη από αυτή που αποτυπώνεται στους αριθμούς.