Παρασκευή , 29 Μαρτίου 2024

Tο LNG έφτασε και στη Γερμανία

Η Γερμανία καθυστέρησε με την αξιοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου λόγω ρωσικής εξάρτησης. Αλλά τώρα ανέβασε ταχύτητα. Σήμερα εγκαινιάστηκε ο πρώτος πλωτός τερματικός σταθμός.


Θα μπορούσε να την αποκαλέσει κανείς “ημέρα-σταθμό” την σημερινή για τον ενεργειακό εφοδιασμό της Κάτω Σαξονίας, αλλά και ολόκληρης της Γερμανίας με υγροποιημένο αέριο (LNG). Μετά από έναν κατασκευαστικό αγώνα δρόμου 194 ημερών, εγκαινιάστηκε το πρωί στην παραθαλάσσια πόλη Βιλχελμσχάφεν, με περίπου 72.000 κατοίκους, ο πρώτος πλωτός τερματικός σταθμός όπου θα ελλιμενίζονται ειδικά πλοία με υγροποιημένο φυσικό αέριο, το οποίο στη συνέχεια θα μετατρέπεται σε μορφή αερίου, θα διοχετεύεται στο δίκτυο τροφοδοσίας και θα διανέμεται μέσω των αγωγών σε προμηθευτές και καταναλωτές.

Έτσι ο τερματικός σταθμός σε αυτήν την πόλη θα είναι ο πρώτος στη Γερμανία που θα τεθεί σε λειτουργία κιόλας φέτος, όπως ήταν και ο στόχος της γερμανικής κυβέρνησης. Προηγήθηκαν τεράστιες προσπάθειες, ιδιαίτερα του υπουργού Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ για αναζήτηση νέων πηγών ενέργειας εκτός Ρωσίας. Με με τον πόλεμο στην Ουκρανία, η Γερμανία αντελήφθη την υπεραξία των τερματικών LNG και τώρα, αν και καθυστερημένα, εισέρχεται στην χωρία κρατών με τέτοιους τερματικούς σταθμούς, πλωτούς ή σταθερούς. Μέχρι τώρα το υγροποιημένο φυσικό αέριο έμπαινε στη Γερμανία από τη Γαλλία ή την Ολλανδία μέσω σημείων τροφοδοσίας.

 

Κατασκευαστικός οργασμός

«Η έγκαιρη απόφαση να επιλεγεί το Βιλχελμσχάφεν ως κόμβος για τις εισαγωγές LNG ήταν σωστή», δήλωσε στα εγκαίνια, ο υπουργός Οικονομικών της Κάτω Σαξονίας Όλα Λις. Ο υπουργός Περιβάλλοντος του κρατιδίου, Κρίστιαν Μάιερ, από το κόμμα των Πρασίνων, επεσήμανε ότι η επένδυση θα συμβάλει στην ασφάλεια του εφοδιασμού στην Κάτω Σαξονία και στη Γερμανία. Ωστόσο, όπως τόνισε, θέλει να μειώσει τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού αερίου. «Ο στόχος είναι να στραφούμε σε κλιματικά ουδέτερα αέρια όσο το δυνατόν γρηγορότερα και να μετατραπεί το Βιχελμσχάφεν σε κόμβο για το πράσινο υδρογόνο και την εισαγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από τη Βόρεια Θάλασσα», δήλωσε ο Μάιερ. Το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, στο οποίο ανήκει το Βιλχελμσχάφεν, προγραμματίζει την έναρξη λειτουργίας και τις πρώτες εισαγωγές LNG κατά τα μέσα Δεκεμβρίου, νωρίτερα από την προγραμματισμένη ημερομηνία “κατά την αλλαγή του χρόνου”, όπως ελέχθη αρχικά. Στην πλωτή πλατφόρμα θα πιάσει το πρώτο ειδικό πλοίο αποθήκευσης και επανεριοποίησης του LNG, όνοματι FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), στα μέσα Ιανουαρίου και θα ακολουθήσουν κι άλλα. Ο υπουργός Οικονομίας του κρατιδίου Όλαφ Λις θέλει να κατασκευάσει κι ένα δεύτερο πλωτό τερματικό σταθμό. Το λεγόμενο Βιλχελμσχάφεν ΙΙ σχεδιάζεται να λειτουργήσει τέλος του 2023.

Στην πόλη Στάντε κοντά στον ποταμό Έλβα, μια ιδιωτική κοινοπραξία ξεκίνησε πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία την προετοιμασία κατασκευής μιας μονάδας κοντά στο χημικό πάρκο σε συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία Dow. Κατά τα τέλη του 2023 ξεκινά η κατασκευή πλωτής πλατφόρμας, οι φάσεις κατασκευής έχουν ήδη εγκριθεί και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2026 με ένα μόνιμο σημείο μεταφόρτωσης φυσικού αερίου. Στην πόλη Μπρουνσμπίτελ του κρατιδίου Σλέσβιχ-Χολστάιν, στις εκβολές του καναλιού Βόρειας και Βαλτικής Θάλασσας, ξεκινούν φέτος οι εργασίες κατασκευής πλωτής πλατφόρμας, το πρώτο δεξαμενόπλοιο LNG θα ελλιμενιστεί σύμφωνα με τον προγραμματισμό τέλος Δεκεμβρίου. Παράλληλα στο Μπρουνσμπίτελ, η γερμανική εταιρεία LNG Terminal GmbH σχεδιάζει μόνιμη εγκατάσταση πλωτής πλατφόρμας, η οποία αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία πιθανότατα το 2026. Τέλος στο Λουμπμίν στο κρατίδιο Μεκλεμβούργο Πομερανία, όπου φτάνουν και οι αγωγοί Nord Stream I και 2, η γερμανική εταιρεία Regas σχεδιάζει την εισαγωγή LNG μέσω πλωτής πλατφόρμας. Αρχικά ακούγονταν ως ημερομηνία έναρξης λειτουργίας η 1η Δεκεμβρίου, στο μεταξύ υπάρχει αβεβαιότητα, αν και η Regas διαβεβαιώνει ότι οι εργασίες προχωρούν σύμφωνα με τον χρονοδιάγραμμα και ότι λείπουν κάποιες άδειες. Ο δεύτερος τερματικός θα ξεκινήσει στα μέσα του 2023.

Πηγή: Deutche Welle

Shares