Τελευταία Νέα

Τι γράφει ο Guardian για τα ελληνικά “εξ Αμερικής φτερά” μετά τα Rafale

Το παράδειγμα με τα μαχητικά F-35 της Νότιας Κορέας και το πρόσφατο ατύχημα δημιουργεί προβληματισμό


Hεπιλογή της Νότιας Κορέας να αποκτήσει το F-35 Joint Strike Fighter, θα προσφέρει ορατή αποτροπή σε κάθε είδους κινεζική επιθετικότητα στο θέατρο του Ειρηνικού, είτε πρόκειται για εισβολή στην ίδια τη Νότια Κορέα είτε για ενδεχόμενη «υφαρπαγή» της Ταϊβάν.

Η συμμαχία των ΗΠΑ με τη Νότια Κορέα είναι και μακροχρόνια και πολύ ισχυρή, καθιστώντας όλο και πιο πιθανό ότι η Νότια Κορέα θα αντιδρούσε γρήγορα σε περίπτωση μεγάλης κλίμακας σύγκρουση με την Κίνα.

Η υποστήριξη της Νότιας Κορέας θα ήταν κρίσιμη για την προοπτική αναχαίτισης και καταστροφής, κάθε είδους κινεζικής αμφίβιας ή αεροπορικής επίθεσης εναντίον της Ταϊβάν ή ακόμη και της Ιαπωνίας.

Τα μαχητικά F-35 της Νότιας Κορέας μπορούν να κάνουν τα πάντα

Τα πλεονεκτήματα και ο πιθανός αντίκτυπος των νοτιοκορεατικών F-35 είναι τόσο εντυπωσιακά όσο και αυτονόητα. Τα τελευταία χρόνια, τα νοτιοκορεατικά F-35 έχουν πραγματοποιήσει περιπολίες υποστήριξης και αποτροπής στο θέατρο με αμερικανικά μαχητικά F-35.

Εκτός από τους πολλούς λόγους, για τους οποίους τα νοτιοκορεατικά F-35 θα μπορούσαν να είναι εξαιρετικά ζωτικής σημασίας για την αποτροπή της Κίνας, τα μαχητικά αεροσκάφη F-35 έχουν επίσης νόημα όσον αφορά την αντιμετώπιση της απειλής που θέτει η Βόρεια Κορέα.

Φυσικά, η Νότια Κορέα έχει την υποστήριξη του αμερικανικού στρατού και έναν μεγάλο μόνιμο στρατό η ίδια, ωστόσο η Βόρεια Κορέα είναι γνωστό ότι έχει επίσης πολύ μεγάλο στρατό. Ως εκ τούτου, ενώ η παρουσία μιας αντισταθμιστικής χερσαίας δύναμης σίγουρα συμβάλλει στην αποτροπή της Νότιας Κορέας, η αεροπορική υπεροχή που ενεργοποιείται από τα F-35 θα μπορούσε να αποδειχθεί αποφασιστική.

Μια εισβάλλουσα δύναμη της Βόρειας Κορέας, ίσως ακόμη μεγαλύτερη ή ανώτερη, θα μπορούσε γρήγορα και εύκολα να καταστραφεί από μαχητικά F-35, καθώς οι Βορειοκορεάτες δεν διαθέτουν αεροσκάφος πέμπτης γενιάς ή το αντίστοιχο.

Η στόχευση βορειοκορεατικών εκτοξευτών, είναι ένας ακόμη αποτελεσματικός τρόπος με τον οποίο τα νοτιοκορεατικά F-35 θα μπορούσαν να έχουν αποφασιστικό αντίκτυπο.

Με την καθιέρωση αεροπορικής υπεροχής στη Βόρεια Κορέα, τα νοτιοκορεατικά F-35 θα μπορούσαν να βασιστούν στους αισθητήρες των αεροσκαφών, στην επεξεργασία δεδομένων και τεχνολογία πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR) για τον εντοπισμό και την καταστροφή εκτοξευτών βαλλιστικών πυραύλων της Βόρειας Κορέας.

Τα πλεονεκτήματα που σχετίζονται με τα νοτιοκορεατικά F-35 επιδεινώνονται ή αυξάνονται από την αγορά F-35 πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων της Ιαπωνίας, καθώς επιτρέπει τη δικτύωση, τη συνδεσιμότητα των συμμάχων και τη δυνατότητα κοινών πολεμικών επιχειρήσεων. Επίσης, επιχειρώντας από μια χερσόνησο, η Νότια Κορέα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μαχητικά stealth F-35 για να υποστηρίξει θαλάσσιες επιχειρήσεις στην περιοχή του Ειρηνικού εντός και γύρω από την Ιαπωνία.

Ένα από τα πιο σοβαρά περιστατικά στο F-35

Αυτό όμως που απασχολεί έντονα την Πολεμική Αεροπορία της Νότιας Κορέας, είναι σχετικά με τις συνθήκες του σοβαρού περιστατικού που έπληξε ένα F-35A, αναγκάζοντάς το να προσγειωθεί χωρίς τον εξοπλισμό προσγείωσης και καθηλώνοντας ολόκληρο τον στόλο της Νότιας Κορέας.

Το φημισμένο αμερικανικό αεριωθούμενο αεροπλάνο F-35A, κόστους 100 εκατομμυρίων δολαρίων, αναγκάστηκε να προσγειωθεί με την κοιλιά στην Ν. Κορέα, λόγω βλάβης.

Συνέβη στη Νότια Κορέα, όταν ένα μαχητικό F-35A υπέστη “προβλήματα αεροναυτικού συστήματος” και ο Νοτιοκορεάτης πιλότος δεν εκτινάχθηκε, αλλά αντ ‘αυτού προσγείωσε το αεροσκάφος «με την κοιλιά», με τα πληρώματα έκτακτης ανάγκης στο έδαφος να έχουν αναπτύξει έναν ειδικό αφρό στον διάδρομο προσγείωσης, για να ελαχιστοποιήσουν τις ζημιές στο αεροσκάφος.

Οι αρχές, μόλις αποκάλυψαν μία από τις πιθανές αιτίες του συμβάντος: το μαχητικό υπέστη σύγκρουση πουλιού κατά τη διάρκεια της πτήσης και το πουλί αναρροφήθηκε σε μία από τις εισαγωγές αέρα της συσκευής.

Είναι ανησυχητικό, δεδομένο ότι το υπερ-δαπανηρό μαχητικό F-35 stealth υποτίθεται ότι είναι πρωτοποριακό, και έχει αγοραστεί από πάνω από δώδεκα συμμαχικές χώρες των ΗΠΑ.

Μια εξήγηση που δεν καθησυχάζει

Οι αξιωματούχοι δεν εξηγούν, ωστόσο, γιατί, μετά το χτύπημα του πουλιού, το αεροπλάνο υπέστη ολική βλάβη των αεροηλεκτρονικών και του εξοπλισμού προσγείωσης. Επιπλέον, δεν παρέχονται πρόσθετες λεπτομέρειες σχετικά με τη ζημιά στο αεροσκάφος stealth μετά την αναγκαστική προσγείωσή του.

Η Νότια Κορέα δεν αντιμετωπίζει ακόμη το θέμα της επιστροφής σε πτήση του υπόλοιπου στόλου της χώρας, ούτε μέτρα κατά των τελευταίων 10 F-35A που δεν έχει λάβει ακόμη η Πολεμική Αεροπορία της χώρας. Εν αναμονή μιας πληρέστερης απάντησης, η αεράμυνα της χώρας παραμένει εξασφαλισμένη από τον σημαντικό στόλο της με 59 F-15K και 118 F-16.

Προηγούμενες περιπτώσεις χτυπημάτων πτηνών σε ένα F-35 είχαν «κλασικές» συνέπειες, που δεν ξεπερνούσαν το στάδιο της υλικής ζημιάς που αναμένεται σε τέτοιες περιπτώσεις . Κάποιοι μιλούν ήδη, για πιθανή βλάβη στην ηλεκτρική γεννήτρια που σχετίζεται με τον κινητήρα F135 για να εξηγήσουν την εξαφάνιση των ηλεκτρονικών συστημάτων του αεροσκάφους.

Τι θα γίνει στην Ελλάδα;

Τα πιο πάνω αναφερόμενα, θα πρέπει να προβληματίσουν την Ηγεσία της Ελληνικής Π.Α καθώς έχουμε αναφέρει, ότι είμαστε όλο και πιο κοντά στην αγορά των F-35 καθώς με το νομοσχέδιο Μενέντεζ προετοιμάστηκε το έδαφος για την έγκριση της πώλησης και την επίσπευση της παράδοσης μαχητικών αεροσκαφών F-35, στην περίπτωση που η Ελλάδα αποφασίσει να τα αγοράσει.

Ως επιβεβαίωση της πιθανής αγοράς αναφέρεται και ο βρετανικός theguardian, ο οποίος με αφορμή την χθεσινή έλευση των Rafale τονίζει μεταξύ άλλων: «Συζητείται επίσης η απόκτηση πολεμικών αεροσκαφών F-35 stealth που θεωρείται ως αλλαγή παιχνιδιού από τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, σύμφωνα με εμπειρογνώμονες άμυνας στην Ουάσιγκτον και την Αθήνα».

Στο πλαίσιο της της αποκλειστικής του συνέντευξης στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ ο Πτέραρχος (Ι)εα. Κωνσταντίνος Ιατρίδης, Επίτιμος Διοικητής ΔΑΥ και Αμυντικός Αναλυτής ανέλυσε το ζήτημα των F-35, τα υπερ και τα κατά μιας πιθανής αγοράς, και από την μια επισημαίνει πως πρόκειται για “ένα αεροσκάφος το οποίο αλλάζει πραγματικά τη φιλοσοφία της μάχης λόγω των ιδιοτήτων stealth και δικαίως χαρακτηρίζεται ως φονική μηχανή” ωστόσο τονίζει πως είναι “ένα πολύ ακριβό αεροσκάφος!”.

Αναλυτικά ανέφερε:

Το F-35 αυτή την εποχή και για πολλά χρόνια ακόμη είναι το μοναδικό διαθέσιμο μαχητικό 5ης γενιάς στον κόσμο. Είναι ένα υπερσύγχρονο αεροσκάφος με υπερσύγχρονα οπλικά συστήματα , με ιδιότητες stealth, πολλαπλού ρόλου, σχεδιασμένο για αποστολές υψηλών προδιαγραφών , ένα αεροσκάφος το οποίο αλλάζει πραγματικά τη φιλοσοφία της μάχης λόγω των ιδιοτήτων stealth και δικαίως χαρακτηρίζεται ως φονική μηχανή, καθότι πλησιάζει στόχους και αεροσκάφη χωρίς να γίνει αντιληπτό.

Ουσιαστικά στην κατηγορία αυτή δεν υπάρχει κάτι άλλο(πέραν του F-22). Είναι η ολοκληρωμένη λύση σύντηξης δεδομένων και η μετουσίωση τους σε ένα οπλοσύστημα που μπορεί να κάνει το ίδιο επίθεση, αλλά και να καθοδηγήσει άλλα μαχητικά αεροσκάφη, παραμένοντας σε μεγάλο βαθμό αόρατο και διαρκώς επικίνδυνο, με υψηλή προσαρμοστικότητα σε κάθε πεδίο μάχης.

Το F-35 δεν είναι απλά ένα αεροσκάφος, είναι μια πλατφόρμα υψηλότατης τεχνολογίας που μπορεί να γίνει και εργαλείο ανατροπής σε ένα πεδίο μάχης.

Τεχνολογικά είναι πολλά βήματα μπροστά και πράγματι αλλάζει τη λογική της Αεροπορικής δράσης. Ταυτόχρονα όμως έχει και κάποιους περιορισμούς που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη. Σε stealth εκδοχή μεταφέρει μικρό οπλικό φορτίο, και με μικρή αυτονομία.Έχει με βάση τις Αμερικανικές αναφορές σωρεία μικρών και μεγάλων ζητημάτων που χρονίζουν, ενώ υπάρχει ένας προβληματισμός για το έως πότε η stealth τεχνολογία του θα είναι αποδοτική.

Σε κάθε περίπτωση όμως ,είναι κορυφαίο τεχνολογικά αλλά με εξίσου σημαντικές κορυφώσεις αρχικού κόστους, αργής εξέλιξης και δύσκολης ένταξης. Δεν είναι δηλαδή μια οπλική πλατφόρμα που θα αποδώσει μόλις την αγοράσεις γιατί είναι αμυντικά και γεωπολιτικά απαραίτητο. Αλλά οφείλεις να είσαι προετοιμασμένος να την υποστηρίξεις σθεναρά και σε πολύ μεγάλο βάθος χρόνου, για να σου αποδώσει αυτά που πράγματι μπορεί, καθότι είναι ένα αεροσκάφος με πολύ μεγάλες απαιτήσεις εξυπηρέτησης και εκπαίδευσης και με κόστος ανά ώρα πτήσης που φθάνει τις 30. 000 ευρώ . Είναι δηλ. ένα πολύ ακριβό αεροσκάφος!

Είναι η χώρα μας έτοιμη για αυτό; Υπάρχει σχετική ανάλυση και δέσμευση; Πώς σκοπεύουμε να το εκμεταλλευτούμε; Ή θα αγοραστεί και κατά την Ελληνική νοοτροπία , μετά βλέπουμε τι θα κάνουμε;

Πηγή: pentapostagma.gr

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου...
Shares