Τετάρτη , 8 Δεκεμβρίου 2021
Τελευταία Νέα

Τι είναι η «λεκάνη υδρογονανθράκων» -Oι επόμενες κινήσεις Αθήνας- Καϊρου-Άγκυρας-Λευκωσίας

Είναι κοινά αποδεκτό ότι αναμένονται σημαντικές εξελίξεις στη ΝΑ Μεσόγειο το επόμενο χρονικό διάστημα, αφού δρομολογούνται πολύ σημαντικές κινήσεις οι οποίες απορρέουν από διακρατικές συμφωνίες οι οποίες αντικρούουν τα συμφέροντα πολλών χωρών.

Κύπρος
Μετά από χρονικό διάστημα 4-6 εβδομάδων αναμένεται να πραγματοποιήσει γεώτρηση στο θαλάσσιο οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ η Αμερικανική Exxon-Mobil. Η Τουρκία έχει διαμηνύσει ότι θα αντιδράσει. Η αντίδρασή της αυτή ενδέχεται να είναι η διενέργεια γεώτρησης από την ίδια για λογαριασμό του ψευδοκράτους στην υποτιθέμενη ΑΟΖ αυτού.

Αυτό θα το πράξει η Τουρκία στρατικοποιώντας τη γεώτρηση την οποία θα πραγματοποιήσει συνοδεία πολεμικών πλοίων , μαχητικών αεροσκαφών της και UAV.

Η Κυπριακή αντίδραση θα αρκεστεί σε διπλωματικό επίπεδο καταγγελίας στην ΕΕ και τον ΟΗΕ, γεγονός που θα έχει την επιβολή κυρώσεων από πλευράς Βρυξελλων στην Άγκυρα.

Σε στρατιωτικό επίπεδο δεν αναμένουμε να δοθεί τόνος κλιμάκωσης από την Αθήνα, η οποία με την Τουρκία και τον ίδιο τον Ερντογάν ακολουθεί την τακτική του “ώριμου φρούτου” που θα εξηγήσουμε παρακάτω

 

Η Γαλλία από την άλλη αναμένουμε ότι θα επέμβει, μόνο στην περίπτωση που ο Ερντογάν αποπειραθεί να κάνει γεώτρηση σε θαλάσσιο οικόπεδο της Κυπριακής ΑΟΖ που η κυβέρνηση Αναστασιάδη έχει εκχωρήσει σε Γαλλική πετρελαϊκή εταιρεία.

Η συμφωνία της μερικής οριοθέτησης της ΑΟΖ μας με την Αίγυπτο

Η χώρα των Φαραώ, συνδέεται διπλωματικά με τη χώρα μας με δύο πολύ σημαντικές συμφωνίες, από την οποία απορρέουν σημαντικές υποχρεώσεις της για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της

Η πρώτη αφορά την μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ μας με την Αίγυπτο.

Στο άρθρο 2 της «Συμφωνίας για την οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ των 2 κρατών» αναγράφεται:

«Σε περίπτωση που υπάρχουν φυσικοί πόροι, συμπεριλαμβανομένης της λεκάνης υδρογονανθράκων, οι οποίοι εκτείνονται από την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη ενός Μέρους στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη του άλλου Μέρους, τα δύο Μέρη θα συνεργαστούν προκειμένου να επιτύχουν συμφωνία ως προς τους τρόπους εκμετάλλευσης αυτών των πόρων.

 

Δηλαδή ναι μεν η ΑΟΖ μας έχει καθορισμένα όρια, αλλά προκειμένου για λεκάνη υδρογονανθράκων που θα υπάρχει στο δική μας ΑΟΖ θα έχει λόγο για τον τρόπο εκμετάλλευσης της και συνεπώς οικονομικό όφελος και η Αίγυπτος.

Επίσης, ο όρος «λεκάνη υδρογονανθράκων» μπορεί να ερμηνευθεί, γεωλογικά αλλά και πολιτικά.

Για παράδειγμα, κάλλιστα θα μπορούσε να ισχυριστεί η Αίγυπτος, υποθετικά μιλάμε, ότι ένα κοίτασμα υδρογονανθράκων που θα βρεθεί εντός ελληνικής ΑΟΖ νοτίως της Κρήτης, ανήκει σε μία ευρύτερη λεκάνη υδρογονανθράκων και συνεπώς βάσει του άρθρου 2 που προαναφέραμε, έχει λόγο για τον τρόπο εκμετάλλευσης του και συνεπώς οικονομικό όφελος.

Επιπλέον, η παρούσα συμφωνία συνιστά μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ μας με την Αίγυπτο, όπως προαναφέραμε αφού δεν περιλαμβάνει ανατολικότερα ου 28ου μεσημβρινού, καμία οριοθέτηση ΑΟΖ και συνεπώς δεν υφίσταται χάραξή της αναφορικά με την ανατολική Ρόδο και το σύμπλεγμα Καστελόριζου.

Επίσης, γίνεται μνεία και πρόβλεψη για τυχόν μελλοντική οριοθέτηση της ΑΟΖ της Ελλάδας και της Αιγύπτου με τρίτο κράτος όπως πχ Τουρκία, Κύπρο, Λιβύη κλπ, ότι προτού καταλήξει σε τελική συμφωνία είτε η Ελλάδα, είτε η Αίγυπτος με το τρίτο κράτος θα ενημερώσουν και θα διαβουλευθούν η μία την άλλη.

 

Στα άρθρα 1(α), 1(δ) και 1(ε) αναγράφονται συγκεκριμένα τα παρακάτω:

Άρθρο 1(α). «Με την παρούσα Συμφωνία ορίζεται μερική θαλάσσια οριοθετική γραμμή μεταξύ των δύο Μερών. Η ολοκλήρωση της οριοθέτησης θα λάβει χώρα, όπου αρμόζει, μέσω διαβουλεύσεων μεταξύ των δύο Μερών πέραν του σημείου (Α) και του σημείου (Ε) σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο»

Άρθρο 1(δ). «Οι γεωγραφικές συντεταγμένες του σημείου (Α) μπορεί να αναθεωρηθούν προς τα Ανατολικά και του σημείου (Ε) προς τα Δυτικά, με συμφωνία μεταξύ των δύο Μερών σε περίπτωση μελλοντικής οριοθέτησης της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης με άλλα ενδιαφερόμενα γειτονικά κράτη, υπό την προϋπόθεση ότι η αναθεώρηση περιορίζεται στην περίπτωση αυτή στο σημείο (Α) προεκτεινόμενο προς τα Ανατολικά και στο σημείο (Ε) προεκτεινόμενο προς τα Δυτικά.

Άρθρο 1(ε). «Μη θιγομένης της διάταξης του άρθρου 1(δ) εάν οποιοδήποτε από τα δύο Μέρη διεξάγει διαπραγματεύσεις με σκοπό την οριοθέτηση της Αποκλειστικής του Οικονομικής Ζώνης με άλλο κράτος που μοιράζεται με τα δύο Μέρη τις θαλάσσιες ζώνες τους, το Μέρος αυτό, προτού καταλήξει σε τελική συμφωνία με το τρίτο κράτος θα ενημερώσει και θα διαβουλευθεί με το άλλο Μέρος»

 

Η συμφωνία ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου
Πριν 10 ημέρες Ελλάδα και Αίγυπτος υπέγραψαν μια συμφωνία μεγάλης γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας για ολόκληρη την Ευρώπη, η οποία αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου και η οποία αποτελεί την πρώτη διασύνδεση της Ευρώπης με την Αφρική στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Πρόκειται για μία συμφωνία, προϊόν των άριστων σχέσεων Αθήνας-Καϊρου, η οποία προσφέρει και διαβεβαιώσεις για την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας επί των θαλασσίων ζωνών της, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει ρητή σχετική αναφορά στην ανάγκη σεβασμού της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων των δύο χωρών στις ΑΟΖ και στις θαλάσσιες ζώνες τους, σύμφωνα με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας.

Ακόμη, σημειώνουν ότι η συμφωνία βαδίζει στα χνάρια της συμφωνίας οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αίγυπτο, η οποία υπογράφηκε στις 6 Αυγούστου του 2020

Με τη συμφωνία η Ελλάδα φιλοδοξεί να καταστεί κόμβος ηλεκτρικής πράσινης ενέργειας, ενώ συμβάλλει δυναμικά στη συζήτηση για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, ενώ παράλληλα η Αίγυπτος αποκτά πολύ μεγάλης σημασίας χώρα για την ΕΕ.

 

Οι εξελίξεις στη Λιβύη
Μέχρι στιγμής διαφαίνεται ότι οι Προεδρικές εκλογές θα πραγματοποιηθούν στις 24 Δεκεμβρίου χωρίς οι ξένοι μισθοφόροι και το προσωπικό των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων να έχει αποχωρήσει συνολικά από τη χώρα.

Ωστόσο, όλη η Διεθνής κοινότητα, ΟΗΕ, Αραβικός Σύνδεσμος, Αφρικανικός Σύνδεσμος, ΕΕ, Ελλάδα, Αίγυπτος, ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία , Μ. Βρετανία με ανακοινώσεις τους τάσσονται υπέρ της άμεσης αποχώρησης όλων των ξένων δυνάμεων και στρατευμάτων από τη Λιβύη.

Ρωσία και Τουρκία η κάθε μια για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της στη χώρα, φαίνεται ότι έχουν έρθει σε μυστική συμφωνία για παραμονή των δυνάμεων της στη Λιβύη ακόμη και μετά τις εκλογές, προκειμένου προφανώς να είναι σε θέση να πιέζουν το νέο Πρόεδρο της χώρας και την κυβέρνηση του.

Η Τουρκία σίγουρα θα εστιάσει στην αποδοχή από τη νέα κυβέρνηση της Λιβύης του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου Σάρατζ-Ερντογάν, αφού σε περίπτωση αποτυχίας της, θα ισοδυναμούσε με καταπόντιση του ιδεολογήματος της “Γαλάζιας Πατρίδας”.

Οι ΗΠΑ δεν δείχνουν πρόθυμες να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά, προσανατολισμένες σχεδόν πλήρως προς τον Ινδοειρηνικό και την Κίνα, ενώ η ΕΕ δεν έχει προλάβει ακόμη να δημιουργήσει τον Ευρωστρατό της, κάτι που αναμένεται ωστόσο να υλοποιηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2022, οπότε και αναλαμβάνει την Προεδρία της ΕΕ η Γαλλία.

 

Η Αίγυπτος από την άλλη δεν έχει προσεγγίσει καθόλου την Τουρκία και ορίζει ως κόκκινη γραμμή της προς την Άγκυρα, την αποποίηση των “αδελφών μουσουλμάνων” , αλλά και την αποχώρηση των Τούρκων μισθοφόρων και των τουρκικών Ενόπλων δυνάμεων από τη Λιβύη, με την οποία αφενός συνορεύει, αφετέρου δένεται ολοένα και περισσότερο σε πολλούς τομείς.

 

Το Ελληνογαλλικό Σύμφωνο
Είναι ξεκάθαρο ότι η προστασία της Ελληνικής ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας δεν εμπίπτουν στο περιβόητο άρθρο 2 της συμφωνίας των 2 χωρών ,περί στρατιωτικής συνδρομής σε περίπτωση απειλής ή προσβολής της επικράτειας μιας εκ τω δύο από τρίτη χώρα, αφού τόσο η υφαλοκρηπίδα όσο και η ΑΟΖ δεν συνιστούν μέρος της επικράτειας ενός κράτους.

Ωστόσο, η Γαλλία έχει ζωτικά συμφέροντα τόσο στην Κυπριακή ΑΟΖ, όσο και στην Ελληνική ΑΟΖ νοτίως της Κρήτης και ανατολικά Ρόδου, αφού είναι μέρος της υποτιθέμενης ευρύτερης ΑΟΖ της ΕΕ.

Συνεπώς, αναμένουμε Γαλλική στρατιωτική παρουσία είτε στην Κύπρο όπως αναφέραμε νωρίτερα, είτε νοτίως της Κρήτης στην περίπτωση που η Τουρκία θελήσει να προβεί αυθαίρετα σε γεώτρηση στην εν λόγω περιοχή.

 

Ωστόσο, εδώ υπάρχουν δύο περιπτώσεις.

Η πρώτη είναι η Τουρκία να επιχειρήσει γεώτρηση σε θαλάσσια περιοχή νοτίως της Κρήτης η οποία βρίσκεται εντός της Ελληνικής ΑΟΖ όπως αυτή έχει προβλεφθεί στη συμφωνία μας με την Αίγυπτο και η δεύτερη να επιχειρήσει γεώτρηση σε θαλάσσια περιοχή προβλεπόμενη ως τουρκική ΑΟΖ από το τουρκολιβυκό μνημόνιο η οποία να μην ανήκει στην οριοθετημένη ΑΟΖ Ελλάδας-Αιγύπου.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η Τουρκία να βρεθεί αντιμέτωπη εκτός από τις Ελλάδα-Γαλλία, και από την Αίγυπτο πλέον, ως απόρροια της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου.

Η άμεση δημιουργία TASK FORCE στην Κρήτη είναι επιβεβλημένη
Υπό το πρίσμα των παραπάνω δεδομένων και πιθανότατων εξελίξεων, είναι επιβεβλημένη η δημιουργία δύναμης άμεσης επέμβασης NA Μεσογείου (TASK FORCE), συγκροτούμενη με αεροναυτικές δυνάμεις και ειδικές δυνάμεις από Γαλλία-Ελλάδα-Αίγυπτο οπωσδήποτε.

Αν σε αυτή επιθυμούσαν να μετέχουν ΗΠΑ και Ισραήλ, βεβαίως θα ήταν ευχής έργον.

Αυτή η δύναμη θα αποτελέσει μια πραγματική και ουσιαστική αποτρεπτική δύναμη στις τουρκικές αυθαιρεσίες τις οποίες αναμένουμε να εκδηλωθούν το επόμενο χρονικό διάστημα.

Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι η Ελλάδα πατάει πολύ γερά στα πόδια της πλέον για να δέχεται τους τουρκικούς λεονταρισμούς σε Αιγαίο και Α. Μεσόγειο

Ειδικότερα για το Αιγαίο απαιτείται η μέγιστη επαγρύπνηση, αφού η Τουρκία θα επιχειρήσει να μας ωθήσει να εστιάσουμε την προσοχή μας στην Α. Μεσόγειο.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε Αιγαίο ίσον Ελλάδα και Ελλάδα ίσον Αιγαίο.

 

 

Πηγή: pentapostagma.gr

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου...
Shares