Κυριακή , 14 Απριλίου 2024
Τελευταία Νέα

Τέμπη: Δεν δούλευε ούτε η ραδιοεπικοινωνία

Νέα τροπή παίρνει η τραγωδία με τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη και τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες, αφού σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, ο σταθμάρχης Λάρισας ενημερώθηκε 17 λεπτά πριν την τραγωδία ότι τα τρένα βρίσκονταν στην ίδια γραμμή, χωρίς όμως να υπάρξει αντίδραση.

Συγκεκριμένα, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων που είχε αντιληφθεί τη φονική πορεία που ακολουθούσαν τα δύο τρένα στα Τέμπη, είχε ειδοποιήσει τον συνάδελφό του στη Λάρισα. Το γεγονός αυτό εμπεριέχεται στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί σύμφωνα με τον Alpha.

Χαρακτηριστικά, το βράδυ της Τρίτης στις 23:04, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων ενημερώνει τον αντίστοιχο της Λάρισας με τον ασύρματο για τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή. Δηλαδή ότι έχει ξεκινήσει από εκεί η εμπορική αμαξοστοιχία με κατεύθυνση στην Αθήνα και του έδωσε μάλιστα και τον αριθμό. Η απάντησή από τη Λάρισα ήταν: «Ok ελήφθη αυτό, καλώς…».

Στην πράξη, αυτός ο διάλογος σημαίνει ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας είχε 17 λεπτά στη διάθεσή του για να αποτρέψει το δυστύχημα, καθώς η σύγκρουση έγινε στις 23:21. Ο ίδιος όμως, θεώρησε ότι είχε γυρίσει το κλειδί.

Στην προανάκριση είπε πως «ναι κατάλαβα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, άλλα δεν προλάβαινα να το σταματήσω». Το νέο στοιχείο, όμως, δείχνει ότι είχε επαρκή χρόνο στην διάθεσή του για να εμποδίσει το πολύνεκρο δυστύχημα. Να σημειωθεί ότι στον σταθμάρχη Λάρισας έγινε και αλκοτέστ, ενώ ομάδα αστυνομικών έχει «σαρώσει» το σταθμαρχείο συλλέγοντας στοιχεία.

Υπήρχε και προϊστάμενος στην αμαξοστοιχία
Ένα επιπλέον στοιχείο που εξετάζεται σύμφωνα με τον Alpha, είναι ότι εκτός από τους δύο μηχανοδηχούς στο μοιραίο τρένο υπήρχε και προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας. Ο ρόλος και οι αντιδράσεις του πριν από τη φονική σύγκρουση έχουν ήδη μπει στο «μικροσκόπιο» των ερευνών.

Οι αρχές εξετάζουν αν ο συγκεκριμένος προϊστάμενος αντέδρασε και αν έχει καταγραφεί η φωνή του στις συνομιλίες. Σύμφωνα με τους ειδικούς θα έπρεπε και οι μηχανοδηγοί να αντιδράσουν και να ζητήσουν επιπλέον διευκρινίσεις για την πορεία του τρένου. Φως στα αίτια της τραγωδίας θα ρίξουν και οι συνομιλίες που έχουν καταγραφεί στο σταθμαρχείο της Λάρισας μεταξύ του σταθμάρχη, των μηχανοδηγών και του προϊσταμένου του τρένου.

Δεν δούλευε ούτε και η ραδιοεπικοινωνία
Παράλληλα, με βάση το ρεπορτάζ του «Open», στα τρένα δε λειτουργούσε ούτε το σύστημα της ραδιοεπικοινωνίας. Η ραδιοεπικοινωνία χαρακτηρίζεται αρκετά σημαντική, καθώς χρησιμεύει τόσο στην επικοινωνία των συρμών μεταξύ τους, όσο και στην επικοινωνία με τον σταθμάρχη, όπως αυτόν της Λάρισας. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για το σύστημα της φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας «GSMR», όπως και αποκαλείται, το οποίο και θα αντικαθιστούσε το απαρχαιωμένο σύστημα «VHF», το οποίο συνεχίζουν να χρησιμοποιούν ακόμη οι συρμοί και οι σταθμοί, για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους.

Το συγκεκριμένο σύστημα της φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας «GSMR» είχε εγκατασταθεί σε αρκετά τρένα, αλλά δε λειτουργούσε. Το έγγραφο – ντοκουμέντο, που έρχεται στο φως της δημοσιότητας, από τον ΟΣΕ και είχε χαρακτηριστεί ως «εξαιρετικά επείγον», είχε ημερομηνία 18 Αυγούστου 2022 και το αποστέλλει ο παραιτηθείς Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας, στην Hellenic Train, η οποία έχει ευθύνη κυκλοφορίας των τρένων.

Στο έγγραφο ζητάει από την εταιρεία να θέσει σε εφαρμογή αυτό το σύστημα, το οποίο και μπορεί να καλύψει όλη τη διαδρομή, από την Πάτρα στην Αθήνα, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και από εκεί μέχρι τον Προμαχώνα.

Ωστόσο, η Hellenic Train φέρεται να είχε προβάλλει αντιρρήσεις ως προς την άμεση εφαρμογή του, απαντώντας πως δεν είναι εκπαιδευμένο το προσωπικό, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση του ΟΣΕ, που σημειώνει στο έγγραφο ότι το προσωπικό ήταν κατάλληλα εκπαιδευμένο για την εφαρμογή του. Παράλληλα, ο ΟΣΕ δίνει ως ημερομηνία παράτασης εφαρμογής του συστήματος την 30ή Νοεμβρίου του 2022.

 

cnn.gr

Shares