Τα παιδιά μας και οι ανάγκες τους δεν είναι κόστος!

Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης

Προσθήκη του VoiceNews στην Google

Έντονες διαμαρτυρίες γονέων και εκπαιδευτικών για τις συγχωνεύσεις τάξεων – «Τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί»

Κλιμακώνονται οι αντιδράσεις σε όλη τη χώρα για τις συγχωνεύσεις τάξεων και τμημάτων που αποφάσισε το Υπουργείο Παιδείας, προκαλώντας την οργή γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών. Από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη έως τα Χανιά και την Πέλλα, οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν μαζικά, καταγγέλλοντας πως η πολιτική των συγχωνεύσεων υποβαθμίζει το δημόσιο σχολείο και πλήττει την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Οι συγχωνεύσεις αυξάνουν τον αριθμό μαθητών ανά τάξη

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, δεκάδες σχολεία σε όλη την Ελλάδα καλούνται να λειτουργήσουν με λιγότερα τμήματα, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη – πολλές φορές πάνω από 25 ή ακόμη και 28 παιδιά. Η απόφαση αυτή αποδίδεται σε «οργανικούς λόγους» και «μείωση μαθητικού πληθυσμού», ωστόσο οι γονείς κάνουν λόγο για μέτρα εξοικονόμησης πόρων εις βάρος των παιδιών τους.

«Τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί σε έναν πίνακα. Η μάθηση δεν μπορεί να μετριέται με οικονομικούς δείκτες», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι Σύλλογοι Γονέων από διάφορες περιοχές, τονίζοντας πως οι πολυπληθείς τάξεις δυσκολεύουν το παιδαγωγικό έργο και περιορίζουν την εξατομικευμένη διδασκαλία.

Νέο κύμα συγχωνεύσεων στην Αττική

Τουλάχιστον 15 τμήματα σε 12 σχολεία των Εξαρχείων, Πατησίων, Δάφνης, Γαλατσίου, Ζωγράφου και άλλων περιοχών βρίσκονται αντιμέτωπα με τη λαίλαπα των συγχωνεύσεων τάξεων.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί, προγραμματίζεται η συγχώνευση τμημάτων στα εξής σχολεία:

  • 15ο Δημοτικό Αθήνας (Ε’ και ΣΤ’),
  • 29ο Δημοτικό Αθήνας (ΣΤ’),
  • 30ο Δημοτικό Αθήνας (Β’),
  • 36ο Δημοτικό Αθήνας (Β’ και Ε’),
  • 6ο Δημοτικό Δάφνης (Δ’),
  • 9ο Δημοτικό Δάφνης (Γ’),
  • 11ο Δημοτικό Γαλατσίου (Β’),
  • 2ο Δημοτικό Δάφνης (Γ’),
  • 41ο Δημοτικό Αθήνας (Γ’),
  • 5ο Δημοτικό Ζωγράφου (ΣΤ’),
  • 65ο Δημοτικό Αθήνας (ΣΤ’),
  • 109ο Δημοτικό Αθήνας (Δ’ και ΣΤ’).

Η είδηση αυτή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες. Χαρακτηριστική ήταν η δυναμική διαμαρτυρία των Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων των περιοχών 2ης έως 7ης Δημοτικής Κοινότητας του Δήμου Αθηναίων, καθώς και των Δήμων Καισαριανής, Βύρωνα και Γαλατσίου, έξω από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας. Οι γονείς ζήτησαν την άμεση ανάκληση των συγχωνεύσεων, υπογραμμίζοντας ότι «το σχολείο της γειτονιάς δεν μπορεί να λειτουργεί σαν επιχείρηση».

Αντιδράσεις και κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα

Στην υπόλοιπη Ελλάδα, γονείς και εκπαιδευτικοί δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους. Στην Αττική, στα Χανιά, στη Θεσσαλονίκη και στην Πελοπόννησο πραγματοποιούνται συνεχώς παραστάσεις διαμαρτυρίας. Στην Πελοπόννησο, οι γονείς Μουσικών Σχολείων κάνουν λόγο για «υποβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας» και ζητούν την ανάκληση των αποφάσεων.

Οι τοπικές ΕΛΜΕ και οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προειδοποιούν πως οι συγχωνεύσεις παραβιάζουν κάθε παιδαγωγική αρχή και μετατρέπουν τη σχολική αίθουσα σε «αποθήκη ψυχών».

Η θέση της Δ.Ο.Ε. – Δήλωση του Προέδρου Σπύρου Μαρίνη

Ο Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.), Σπύρος Μαρίνης, σε ιδιαίτερα αιχμηρή δήλωσή του, αναφέρει:

«Ως εδώ!
Η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘΑ, στην αρχή, στοχοποίησαν τους εκπαιδευτικούς που πήραν νόμιμη άδεια ανατροφής, ρίχνοντάς τους την ευθύνη για τα κενά στα σχολεία.
Αφού κατάλαβαν πως δεν εξαπατούν κανέναν με τέτοια φθηνά κόλπα, αποφάσισαν —με παράνομες ενέργειες και εγκυκλίους— να βάλουν λουκέτα στα ολοήμερα.
Όταν όμως ξεσήκωσαν κύμα αντιδράσεων από όλη την κοινωνία, προχώρησαν σε αυτό που εξαρχής είχαν σχεδιάσει: να κλείσουν τμήματα και να βάλουν λουκέτο στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας.
Το κύμα των αντιδράσεων σε όλη την Ελλάδα ενάντια στο κλείσιμο τμημάτων εν μέσω σχολικής χρονιάς φουντώνει — και δε θα σταματήσει ούτε με ΜΑΤ, ούτε με καταστολή, ούτε με συκοφαντίες.
Τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί,
η μόρφωση δεν είναι εμπόρευμα,
και οι εκπαιδευτικοί δεν είμαστε λογιστές.
Επιτέλους, αφήστε μας να κάνουμε τη δουλειά μας,
να επιτελέσουμε το παιδαγωγικό μας έργο,
να ανασάνουμε μέσα στα σχολεία.
Ως εδώ!»

Το Υπουργείο Παιδείας επιμένει

Από την πλευρά του, το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι οι συγχωνεύσεις βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όπως η μείωση μαθητικού πληθυσμού και η ανάγκη για ορθολογική κατανομή προσωπικού. Τονίζει επίσης ότι «δεν τίθεται θέμα υποβάθμισης της εκπαίδευσης».

Ωστόσο, οι εξηγήσεις αυτές δεν φαίνεται να πείθουν τις σχολικές κοινότητες, που βλέπουν καθημερινά τις αίθουσες να γεμίζουν υπερβολικά και τους εκπαιδευτικούς να αγωνιούν για τη δυνατότητα να προσφέρουν ποιοτική εκπαίδευση.

«Όχι στην υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου»

Το κοινό μήνυμα που εκπέμπουν γονείς και εκπαιδευτικοί είναι σαφές:
Όχι στην υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Ναι στη στήριξη κάθε μαθητή ξεχωριστά.

Η ανησυχία για την ποιότητα της διδασκαλίας, την ασφάλεια και την ψυχολογική ισορροπία των παιδιών αυξάνεται, ενώ η κοινωνία δείχνει έτοιμη να συνεχίσει τις κινητοποιήσεις μέχρι να υπάρξει ουσιαστική απάντηση από το Υπουργείο.