Στροφή Νετανιάχου για την εξοπλιστική εξάρτηση από τις ΗΠΑ: «Πρέπει να φτιάχνουμε τα δικά μας όπλα»

Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης

Προσθήκη του VoiceNews στην Google

Σε μια στρατηγική δήλωση-σταθμό που αλλάζει τα δεδομένα στις σχέσεις της χώρας του με την Ουάσιγκτον προχώρησε ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου. Κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε έφεδρους αξιωματικούς στη Δυτική Όχθη, η οποία δόθηκε τώρα στη δημοσιότητα, ο Ισραηλινός ηγέτης τόνισε την επιτακτική ανάγκη να «απελευθερωθεί» το Ισραήλ από τη στρατιωτική εξάρτηση των ΗΠΑ, αναπτύσσοντας εγχώριες υποδομές παραγωγής οπλισμού.

Ο Νετανιάχου ξεκαθάρισε ότι η κίνηση αυτή είναι μονόδρομος για τη θωράκιση της χώρας απέναντι στο Ιράν και τις συμμαχικές του οργανώσεις στην περιοχή. Αν και εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για τη διαχρονική αμερικανική στήριξη, έθεσε ως απόλυτη προτεραιότητα ένα αυτόνομο σύστημα παραγωγής, επισημαίνοντας ότι η ισχύς του Ισραήλ σε βάθος τριακονταετίας θα κριθεί αποκλειστικά από τη δική του ανεξάρτητη τεχνολογική και στρατιωτική δύναμη.

Η τοποθέτηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο έντονων εσωτερικών πιέσεων για τον Νετανιάχου, καθώς πληθαίνουν οι επικρίσεις ότι οι ΗΠΑ υποβαθμίζουν τη συμμαχία τους με το Ισραήλ στην προσπάθειά τους να απεμπλακούν από το μέτωπο με την Τεχεράνη.

Το κλίμα αυτό αποτυπώθηκε ανάγλυφα και στην πρόσφατη αιχμηρή απάντηση του Αντιπροέδρου των ΗΠΑ, Τζέι Ντι Βανς, ο οποίος υπενθύμισε με νόημα ότι τους τελευταίους μήνες τα δύο τρίτα των αμυντικών συστημάτων που προστάτευσαν το Ισραήλ ήταν αμερικανικής κατασκευής και πληρώθηκαν από τους Αμερικανούς φορολογούμενους.

Πάντως, πίσω από το προσκήνιο, αξιωματούχοι των δύο χωρών επιβεβαιώνουν ότι οι συζητήσεις για το νέο δεκαετές αμυντικό σύμφωνο στοχεύουν πλέον σε μια σταδιακή μετάβαση, μετατρέποντας τη μέχρι τώρα αμερικανική βοήθεια σε μια πλήρως ισότιμη και αμοιβαία εταιρική σχέση.