Παρασκευή , 29 Μαρτίου 2024

Σε τεντωμένο σκοινί η αγορά, παρά τις εκπτώσεις

Σε τεντωμένο σκοινί βαδίζει το λιανεμπόριο μέχρι στιγμής κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, που ήδη διανύουν τη δεύτερή τους εβδομάδα, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, μιλώντας στο Capital.gr. Σύμφωνα με τον κύριο Καφούνη η αγορά παρουσιάζει προβληματική και υποτονική πορεία, η οποία συνεχίζεται και μετά τη Δευτέρα και την Τρίτη, 10 και 11 Ιανουαρίου, ήτοι τις δύο πρώτες ημέρες των εκπτώσεων, με τις δύο αυτές ημέρες να έχουν επηρεαστεί και από την κακοκαιρία που προηγήθηκε. Αναφερόμενος στην Κυριακή 16 Ιανουαρίου, κατά την οποία λειτούργησαν τα εμπορικά καταστήματα λόγω των εκπτώσεων, ο κύριος Καφούνης αναφέρει ότι επίσης η εικόνα δεν ήταν ικανοποιητική.

“Όσο παραμένουν τα αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα και η συζήτηση για νέα μέτρα βρίσκεται στο προσκήνιο, είναι επόμενο να παραμένει υποτονική και η κίνηση στην αγορά”, αναφέρει ο επικεφαλής του Εμπορικού Συλλόγου.

Τι ζητάει ο εμπορικός κόσμος από το υπουργείο Ανάπτυξης
Όπως επισημαίνει ο κύριος Καφούνης, ήδη υπήρξε επαφή των φορέων του εμπορικού κόσμου με τον υπουργό Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη. “Ζητήσαμε μέτρα στήριξης όπως την επαναφορά των αναστολών και του προγράμματος Συνεργασία, την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής υποχρεώσεων σε 120 δόσεις, την επιστροφή του μέτρου της επιστρεπτέας προκαταβολής καθώς και την ένταξη των εμπορικών επιχειρήσεων στο ΕΣΠΑ”.

Αναφερόμενος στο πεδίο των αυξήσεων, ο κύριος Καφούνης επισημαίνει ότι το εμπόριο έδειξε ότι έχει απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος τους, με τις αναπροσαρμογές τιμών να κινούνται μέχρι στιγμής σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά, ακόμα και σε τομείς όπως η ένδυση – υπόδηση. “Σταδιακά δυστυχώς θα περνούν οι ανατιμήσεις και στα καταναλωτικά προϊόντα, γιατί αλλιώς θα οδηγηθούμε σε αδιέξοδο”, συμπληρώνει.

Γιάννης Βασιλάκος: Συγκρατημένη η εικόνα των εκπτώσεων
Aπό την πλευρά του, ο CEO και αντιπρόεδρος της Dixons South East Europe και επικεφαλής της Κωτσόβολος, Γιάννης Βασιλάκος, αναφέρει ότι προς το παρόν οι εκπτώσεις παρουσιάζουν συγκρατημένη εικόνα. “Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων μπορεί να ήταν ανοδική σε σχέση με τη αντίστοιχη περσινή, όμως κατά την ίδια περίοδο τα καταστήματα ήταν κλειστά λόγω lockdown στη διάρκεια του 2021 και επομένως δεν θεωρείται συγκρίσιμη. Για τη δεύτερη εβδομάδα που ήδη διανύουμε, επίσης δεν θεωρείται συγκρίσιμη, καθότι η αντίστοιχη περσινή περίοδος ήταν αυτή κατά την οποία άνοιγε και πάλι η αγορά μετά την παύση λειτουργίας και το lockdown”, εξηγεί ο κύριος Βασιλάκος.

“Σε γενικές γραμμές η μέχρι στιγμής πορεία των εκπτώσεων κινείται κάτω από τις προσδοκίες μας”, αναφέρει μεταξύ άλλων.

Αναφορικά με τις αυξήσεις στην αγορά, ο ίδιος λέει ότι σε ορισμένες των περιπτώσεων έχουν περάσει αυξήσεις στα προϊόντα, ενώ η επιχείρηση της οποίας ο ίδιος ηγείται δεν μπορεί να μεταφέρει το κόστος σε αυξήσεις σε όλες τις περιπτώσεις, γεγονός που επηρεάζει σημαντικά την κερδοφορία της εταιρείας. “Ένα μέρος των αυξήσεων έχει ήδη μεταφερθεί στις τιμές, προερχόμενο από το μεταφορικό κόστος και τις αυξήσεις προϊόντων από τους κατασκευαστές. Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο και το ρεύμα, η επιβάρυνση που προκύπτει από αυτούς τους δύο παράγοντες δεν έχει μεταφερθεί μέχρι στιγμής στις τιμές και αυτό θα αποτυπωθεί και στα αποτελέσματα”.

Τα αποθέματα συγκρατούν τις τιμές
Όπως σημειώνει ο επικεφαλής της Κωτσόβολος, τα είδη που έχει εισάγει προ καιρού στην Ελλάδα η αλυσίδα διακινούνται με τις προϋπάρχουσες τιμές, χωρίς να επιβαρύνονται με αυξήσεις, ενώ οι νέες εισαγωγές προϊόντων φέρνουν αυξήσεις 4%-5% μεσοσταθμικά στο τελικό σημείο πώλησης. Σε ό,τι αφορά την Κωτσόβολος, ο κύριος Βασιλάκος επισημαίνει ότι προς το παρόν η αλυσίδα διατηρεί ακόμα αποθέματα που διευκολύνουν τη συγκράτηση των τιμών.

Μετά το τέλος των χειμερινών εκπτώσεων η πραγματική εικόνα των αυξήσεων στην αγορά
“Έως το τέλος των εκπτώσεων θα διατεθούν τα παλαιότερα εμπορεύματα, που δεν είχαν κινηθεί το προηγούμενο διάστημα. Από εκεί και ύστερα θα αρχίσουμε να νοιώθουμε πλήρως τις αυξήσεις που προκύπτουν από τις νέες τιμές των κατασκευαστών και του μεταφορικού κόστους, το οποίο αναμέναμε ότι θα υποχωρούσε, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Επί της ουσίας, μετά το πέρας των εκπτώσεων θα διαφανεί το εύρος της κατάστασης”, καταλήγει ο Γ. Βασιλάκος.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τον Δεκέμβριο
Επισημαίνεται ότι ο πληθωρισμός που προκύπτει από τη σύγκριση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή Δεκεμβρίου 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020 ήταν αυξημένος κατά 5,1%, έναντι μείωσης 2,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατέγραψε τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2021 ο κλάδος ένδυσης και υπόδησης με ποσοστό 10,3%, ενώ αντίστοιχα από τον Δεκέμβριο του 2020 στον Δεκέμβριο του 2021 κατέγραψε μεταβολή κατά 3%.

Οι μεγαλύτερες μεταβολές σε ετήσια βάση
Συγκρίνοντας τον Δεκέμβριο του 2021 με τον Δεκέμβριο του 2020, τη μεγαλύτερη μεταβολή κατέγραψαν σε ετήσια βάση το φυσικό αέριο με 135,7%, ο ηλεκτρισμός με 45%, το πετρέλαιο θέρμανσης με 34,1%, τα καύσιμα και λιπαντικά με 21,7%, οι μεταφορές με αεροπλάνο (19,6%), το αρνί και το κατσίκι με 19,7%, τα βρώσιμα έλαια με 17,1%, το ελαιόλαδο με 17%.

 

Του Γιώργου Λαμπίρη

 

capital.gr

 

Shares