Σάββατο , 3 Δεκεμβρίου 2022

Σε αποσύνθεση η τουρκική Πολεμική Αεροπορία: Ο Ερντογάν κάλεσε εκβιαστικά πίσω 600 γκιουλενιστές πιλότους

“Μη γλείφεις εκεί που φτύνεις”, λέει ο θυμόσοφος λαός, αλλά από ό,τι φαίνεται, αυτό δεν πτοεί τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Το ανελέητο πογκρόμ, που εξαπολύθηκε εναντίον υποστηρικτών του αυτοεξόριστου ιμάμη Φετουλάχ Γκιουλέν, αμέσως μετά την υποτιθέμενη απόπειρα πραξικοπήματος, στις 15 Ιουλίου 2016, οδήγησε σε παράλυση πολλούς τομείς της χώρας. Ως ήταν αναμενόμενο, οι γκιουλενιστές αποτελώντας μία εκδοχή του πολιτικού Ισλάμ, είχαν παρεισφρύσει και στις Ένοπλες Δυνάμεις της Τουρκίας, καθώς ο στρατός, συνεχίζει να αποτελεί δύναμη εξουσίας στην Τουρκία, κατά συνέχεια των αρχών του Κεμάλ.

Απόρροια τούτου, οι τρομερές ελλείψεις που αντιμετωπίζει η Πολεμικη Αεροπορία της Τουρκίας έχει αναγκάσει τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να επαναφέρει στην υπηρεσία 600 πιλότους που κατηγορήθηκαν για συμμετοχή στην οργάνωση του Γκιουλέν (FETÖ), η οποία χαρακτηρίζεται τρομοκρατική από το τουρκικό κράτος.

Και μάλιστα το τουρκικό κράτος, στην επιστολή που τους ζητά να επιστρέψουν τους απειλεί με ένα “ειδεμή”.

Στο παρελθόν, η υποχρεωτική περίοδος υπηρεσίας πιλότου στην Τουρκική Πολεμική Αεροπορία (TΗΚ) ήταν 15 χρόνια. Θα μπορούσαν να παραιτηθούν ή να αποσυρθούν από το στρατό όταν έληγε αυτό το χρονικό πλαίσιο. Πολλοί πιλότοι επέλεξαν αυτό το μονοπάτι πριν από τα γεγονότα της 15ης Ιουλίου. Όταν έφυγαν από την TΗΚ, συνέχισαν να κάνουν το μόνο πράγμα που ήξεραν, δηλαδή να πετούν. Κάποιοι άρχισαν να εργάζονται στην Turkish Airlines και κάποιοι σε ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες όπως η Pegasus. Με άλλα λόγια, ήταν πλέον πολίτες και είχαν χαράξει μια νέα πορεία στη ζωή τους με τις οικογένειές τους.

Ήρθε η 15η Ιουλίου 2016, πέρασε και ήρθε η μέρα που οι πιλότοι δεν περίμεναν ποτέ. Η μέρα που έλαβαν επιστολή, σύμφωνα με τον Barış Pehlivan, της Cumhuriyet, από την κυβέρνηση που τους έλεγε: “Δεν ξέραμε την αξία σου, άσε τα πάντα και έλα πίσω σε εμάς”, έλεγε η επιστολή, μόνο που συνοδευόταν από ένα “ειδεμή”.

Τα 15 χρόνια “υποχρεωτικής υπηρεσίας” επεκτάθηκαν σε 21 για να κλείσει το πιλοτικό χάσμα. Πιλότοι, που είχαν εγκαταλείψει τον στρατό πριν από χρόνια και τώρα μετέφεραν πολίτες, καλούνταν πίσω στο στρατό. Τους είπαν, “Θα παραμείνετε στρατιώτης για τουλάχιστον άλλα έξι χρόνια”. Δόθηκε προειδοποίηση σε όσους δεν ήρθαν, “ξέρετε, τότε θα αναστείλουμε την άδεια πολιτικής πτήσης για έξι χρόνια”.

Με αυτόν τον τρόπο, κάποιοι πιλότοι επέστρεψαν στον τουρκικό στρατό, από όπου είχαν εκδιωχθεί βίαια και ντροπιαστικά, πήραν πίσω τη στολή τους και μάλιστα πήραν και προαγωγές. Ωστόσο… Κάποιοι πιλότοι που εγκατέλειψαν την TΗΚ εδώ και πολύ καιρό κατέθεσαν μήνυση κατά αυτής της απρόσμενης εντολής.

Ίσως δεν ήθελαν να καταρρεύσει η νέα τους ζωή που είχαν δημιουργήσει πριν από 10 χρόνια. Ενώ ήταν πλήρως προσαρμοσμένοι στην πολιτική ζωή, δεν μπορούσαν να ανεχθούν να τους αναγκάσουν να φορέσουν ξανά στολή.

Ο Σαλίμ Σεν, ο οποίος είναι ο δικηγόρος ορισμένων από τους πιλότους που μήνυσαν το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, είπε τα εξής συνοπτικά: “Αυτή η τροποποίηση που έγινε στον Νόμο για το Προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων της Τουρκίας αντίκειται στην αρχή της μη αναδρομικότητας των νόμων, στην απαγόρευση της καταναγκαστικής εργασίας και αγγαρείας και στις αρχές της ασφάλειας δικαίου και της βεβαιότητας, που είναι τα κύρια στοιχεία του κράτους”.

Οι πρώην αξιωματικοί πιλότοι ζήτησαν την αναστολή της εκτέλεσης και την κατάργηση του σχετικού νόμου.

Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Ιδού μία αποκοπή από τη δικαστική απόφαση: “Εννοείται ότι η ανάγκη της χώρας για εκπαιδευμένους και έμπειρους πιλότους δεν έχει καλυφθεί προς το παρόν, η εκπαίδευση νέων πιλότων απαιτεί χρόνο και υψηλό κόστος, σε αυτό το πλαίσιο, η περίοδος ευθύνης έχει παραταθεί από τον νομοθέτη, η καταπολέμηση της τρομοκρατίας συνεχίζεται εντός και εκτός της χώρας και χρειάζεται και η επίδοση του ενάγοντος”.

Με άλλα λόγια, οι υποθέσεις απορρίφθηκαν μία προς μία. Ως αποτέλεσμα, είτε θα επέστρεφαν στην TΗΚ είτε δεν θα μπορούσαν να πετάξουν.

Κάποιοι από αυτούς φεύγουν από τη χώρα για αυτόν τον λόγο, παίρνουν άδεια πτήσης από τη χώρα στην οποία πηγαίνουν και εργάζονται σε ξένες αεροπορικές εταιρείες.

Πέτρος Κράνιας

 

capital.gr

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου...
Shares