Πέμπτη , 25 Απριλίου 2024

Ποιοι είναι οι «αντικειμενικοί λόγοι ανωτέρας βίας» που επικαλείται η υπουργός σχετικά με τον υπολογισμό των απουσιών των μαθητών;

 

Στις 27/05/2021 το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έστειλε οδηγίες (ενημέρωση) σχετικά με τη διαχείριση των απουσιών την σχολική χρονιά 2020-21(Αρ. Πρωτ.: 59871/ΓΔ4). Με βάση «…οι απουσίες οι οποίες έχουν καταχωρισθεί ή θα καταχωρισθούν και δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα των μαθητών/τριών αλλά σε αντικειμενικούς λόγους ανωτέρας βίας, δεν θα προσμετρηθούν για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών/τριών από τον Σύλλογο Διδασκόντων κατά το σχολικό έτος 2020-21».


Δηλαδή οι Σύλλογοι Διδασκόντων, μετά από εξέταση των απουσιών για κάθε μαθητή, είχαν το δικαίωμα να μη προσμετρήσουν τις απουσίες των μαθητών που δεν έγιναν με δική τους ευθύνη,κατά τη διάρκεια όλου του διδακτικού έτους, αλλά εξαιτίας «αντικειμενικών λόγων ανωτέρας βίας». Στην Υ.Α. «οι αντικειμενικοί λόγοι ανωτέρας βίας» δεν διευκρινίζονταν. Σε σχετική ερώτηση της βουλευτού της Ελληνικής Λύσης, κ. Σ. Ασημακοπούλου(αρ. πρωτ. 6973/31-5-2021), η απάντηση του υπουργείου, σε αυτό το ερώτημα ήταν η μερική επανάληψη της Υ.Α. που έδινε δύο πιθανές περιπτώσεις «ανωτέρας βίας». Τηδιακοπή ρεύματος την ώρα του μαθήματος και την κακή σύνδεση internet. Καμία άλλη διευκρίνηση. Θα αρκούσε μια δήλωση του μαθητή ή του γονέα/κηδεμόνα; Θα ήταν υποχρεωμένος να το ελέγξει την αλήθεια της δήλωσης; Ακόμη και αν ο σύλλογος θα ήθελε να το ελέγξει, μπορούσε να ζητήσει πληροφορίες από τον πάροχο; Για δοθεί η οποιαδήποτε πληροφορία, τόσο από την ΔΕΗ όσο και από τον οποιοδήποτε πάροχο, χρειάζεται εντολή εισαγγελέα.
Τελικά με αυτή την απόφαση πέρασαν όλοι. Είτε απουσίαζαν συνειδητά είτε όχι.

Προφανώς θα πουν κάποιοι ότι ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά, όπως και αυτή της περιόδου 2019-2020. Είναι τέλος πάντων, ένα επιχείρημα.
Ένα χρόνο μετά, στις 18/05/2022 (και πάλι λίγο πριν από τη λήξη της σχολικής χρονιάς) τοΥπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έστειλεοδηγίες (ενημέρωση ή διαταγή;) σχετικά με τη διαχείριση των απουσιών την τρέχουσα σχολική χρονιά (Αρ. Πρωτ.: 57181/ΓΔ4ΘΕΜΑ: Ενημέρωση Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας / Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής).

«Κατόπιν ερωτημάτων που αφορούν στη φοίτηση μαθητών/τριών στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας / Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, σας ενημερώνουμε ότι οι απουσίες οι οποίες έχουν καταχωρισθεί ή θα καταχωρισθούν και δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα των μαθητών/τριών αλλά σε αντικειμενικούς λόγους ανωτέρας βίας ή σχολικές αθλητικές δραστηριότητες που διοργανώνονται υπό την εποπτεία και έγκριση του Υ.ΠΑΙ.Θ. π.χ. συμμετοχή σε πανελλήνιους αθλητικούς αγώνες, δεν θα προσμετρηθούν για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών/τριών από τον Σύλλογο Διδασκόντων κατά το σχολικό έτος 2021-22»

Να θυμίσουμε ότι αυτή τη χρονιά τα μαθήματα έγιναν δια ζώσης και ότι, παρά τις ερωτήσεις στα πλαίσια κοινοβουλευτικού ελέγχου, που έγιναν από όλα τα κόμματα,για τα κενά εκπαιδευτικών και τις χαμένες ώρες μαθημάτων για διάφορους λόγους,ηαπάντηση του υπουργείου ήταν ότι οι αναπληρώσεις έγιναν έγκαιρα και όσον αφορά στην κάλυψη των λειτουργικών αναγκών. «…για το σχολικό έτος 2021-2022 έχουν πραγματοποιηθεί προσλήψεις 43.284 εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Γενική Εκπαίδευση και στην Ειδική Αγωγή ως αναπληρωτών, πλήρους ή μειωμένου ωραρίου, με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου» και ότι «η αναπλήρωση της απώλειας διδακτικών ωρών ρυθμίζεται από τις διατάξεις της παρ. 8 και 9 του άρθρου 1 της υπ’ αρ. πρωτ. 79942/ΓΔ4/21-05-2019 Υ.Α. (Β΄ 2005)»
Επίσης σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας Αλ.Κόπτση (ΕΡΤ 11/01/2022) «Παρά τις απουσίες 2.300 εκπαιδευτικών δεν χάθηκε ούτε ώρα μαθημάτων».

Όσον αφορά στις απουσίες που αφορούν στις απουσίες των μαθητριών/των που συμμετέχουν σε σχολικές αθλητικές δραστηριότητες που διοργανώνονται υπό την εποπτεία και έγκριση του Υ.ΠΑΙ.Θ., προφανώς δεν γεννάται θέμα δεδομένου ότι καλύπτονται από την παράγραφο 7 του άρθρου 24 της Υ.Α. με αριθμό 79942/ΓΔ4(ΦΕΚ 2005 τ. Β΄/ 31-05-2019) και δεν χρειαζόταν Υ.Α. για την επιβεβαίωση της.

Καλοπροαίρετα μπορούμε να δεχτούμε ότι τις δύο προηγούμενες σχολικές χρονιές, που ήταν πράγματι προβληματικές λόγω των παρατεταμένων καθολικών περιορισμών και της τηλεκπαίδευσης, οι «αντικειμενικοί λόγοι ανωτέρας βίας»ως επιχείρημα είχε κάποια βάση. Με όλα όσα υποστηρίζουν οι υπουργοί και τα στελέχη του υπουργείου, για τη φετινή σχολική δεν καταλαβαίνουμε ποιοι είναι οι «αντικειμενικοί λόγοι ανωτέρας βίας»που επικαλείται η Υ.Α..
Μήπως είναι το πολιτικό κόστος; Ποιους θέλουν να διευκολύνουν με αυτή την απόφαση και «ρίχνουν το μπαλάκι» στους εκπαιδευτικούς; Η οδηγία αυτή καθιστά αυτόματα την παρουσία στο σχολείο σχεδόν προαιρετική. Με ποιο σκεπτικό προχωράει η ύλη όταν οι μαθητές δεν έχουν υποχρέωση να την παρακολουθήσουν; Μήπως το υπουργείο σκέπτεται να καταργήσει την υποχρεωτική παρουσία των μαθητών στα σχολεία; Μήπως είναι καλύτερο να δίνουμε την εξεταστέα ύλη από την αρχή της χρονιάς στις μαθήτριες και στους μαθητές και να τους λέμε, ελάτε την τάδε ημερομηνία να δώσετε εξετάσεις;
Ποιο είναι το σκεπτικό όσων συνέταξαν την υπουργική απόφαση που παρακάμπτει την ισχύουσα νομοθεσία δεν γνωρίζουμε. Όμως αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι το ο κοινωνικός όσο και ο μορφωτικός ρόλος του σχολείου διαρκώς υποβαθμίζεται. Όπως παρατηρεί ο καθηγητής κ. Γιανναράς«… η λειτουργίατων εκπαιδευτικών θεσμών στην Ελλάδα έχει φτάσει στο κατώτατο δυνατό σημείο παρακμιακής. Η έκπτωση είναι τόσο κραυγαλέα, που αποκλείεται να μην την αντιλαμβάνονται τα «κόμματα εξουσίας», οι κυβερνήσεις των τελευταίων σαράντα επτά ετών» (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 24.10.2021)

Βασίλης Γκιμίσης – Μαθηματικός M.Εd.

Shares