Πέμπτη , 1 Δεκεμβρίου 2022
Τελευταία Νέα

Καλάθι καταναλωτή – Η διελκυστίνδα σούπερ μάρκετ – βιομηχανίας και ο ρόλος της Lidl

Σε υπόθεση με πολλές διαστάσεις και ταυτόχρονες αντιδράσεις και εξελίξεις αναδεικνύεται το θέμα του καλαθιού του καταναλωτή για τις επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην υλοποίησή του.

 

Του Γιώργου Λαμπίρη

Το πολυσηζητημένο καλάθι έρχεται να φέρει στην επιφάνεια μία σειρά γεγονότων και αντίρροπων δυνάμεων που σε πρώτη φάση σχετίζονται με την προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να υπερισχύσουν του ανταγωνισμού τους. Στο επίκεντρο όμως τίθεται η πιθανή σύγκριση του καλαθιού που περιέχει επώνυμα προϊόντα και που θα διαθέτει η πλειονότητα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με εκείνο της Lidl που το πιθανότερο είναι ότι θα παρουσιάσει ένα καλάθι αποκλειστικά με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αποτελούν στοιχείο της ταυτότητάς της.

Άτυπες συζητήσεις με προμηθευτές για φθηνό καλάθι με επώνυμα αντί προσφορών στα ράφια

Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση επικεφαλής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, ο οποίος σε συζητήσεις με εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων ζητούσε ουσιαστικά να δημιουργηθεί ένα φθηνό καλάθι με επώνυμα προϊόντα, το οποίο θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί το ούτως ή άλλως φθηνό καλάθι προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που αναμένεται να παρουσιάσει η Lidl.

Η συγκεκριμένη σκέψη βασίζεται στο γεγονός ότι οι περισσότερες αλυσίδες θα δυσκολευτούν να ακολουθήσουν τη Lidl σε επίπεδο τιμών, με αποτέλεσμα κάποιοι να σκέφτονται το ενδεχόμενο να παρουσιάσουν ένα φθηνό επώνυμο καλάθι, το οποίο θα λειτουργεί ως “κράχτης” για τον καταναλωτή συνδυάζοντας γνωστά επώνυμα προϊόντα σε καλές τιμές.

Αυτό που συζητά συγκεκριμένη αλυσίδα με προμηθευτές είναι να της δώσουν προϊόντα με συγκεκριμένη έκπτωση, όπου αντί να παρέχουν προσφορά μέσω φυλλαδίου του σούπερ μάρκετ να προσανατολίζονται στη συγκεκριμένη λύση, προσβλέποντας και στην προβολή που θα απολαμβάνουν μέσα από τη συγκεκριμένη κίνηση στα μάτια των καταναλωτών, εμφανιζόμενες ως επιχειρήσεις που συγκρατούν τις τιμές. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μέρος των προσφορών που πραγματοποιούσαν οι βιομηχανίες στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα μπορούσαν να μεταφερθούν για να εξυπηρετήσουν το καλάθι.

lidl

Τεχνάσματα κόντρα στη μείωση ή συγκράτηση των τιμών

Για να μπορέσει η βιομηχανία να ανταποκριθεί σε αυτό το στοίχημα θα μπορούσε επί παραδείγματι να περιορίσει τα περιθώρια κέρδους. Στέλεχος βιομηχανίας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι στην περίπτωση των αλλαντικών υπάρχουν περιπτώσεις βιομηχανιών που προκρίνουν την τοποθέτηση της πάριζας στο καλάθι, η οποία παρουσιάζει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και μπορεί να μειωθεί ή να συγκρατηθεί η τιμή της, αντί του φιλέτου γαλοπούλας όπου τα περιθώρια είναι εκ των πραγμάτων μικρότερα καθότι πρόκειται για καθαρό κρέας όπου το κόστος παραγωγής του είναι σημαντικά υψηλότερο.

Αντιστάθμισμα στις εκπτώσεις για βιομηχανίες θα μπορούσε επίσης να είναι η αύξηση τιμών σε προϊόντα που βρίσκονται εκτός καλαθιού.

Διπλή αντίδραση από πλευράς προμηθευτών

Την ίδια στιγμή εμφανίζονται διαφορετικές αντιδράσεις από προμηθευτές, καθότι κάποιοι επιθυμούν να μπουν στο καλάθι για λόγους προβολής της μάρκας τους, ενώ κάποιοι άλλοι δεν επιθυμούν να το κάνουν προκειμένου να είναι σε θέση να αυξήσουν τιμές στα προϊόντα τους χωρίς να δεσμεύονται από τη συγκεκριμένη ενέργεια του υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία θα θυμίσουμε ότι έχει εθελοντικό χαρακτήρα.

super market

Ενστάσεις από αρκετές πλευρές για τον τρόπο επιλογής των προμηθευτών

Ζήτημα αποτελεί για πολλούς από τους προμηθευτές με ποια κριτήρια θα επιλέγονται συγκεκριμένα προϊόντα για να ενταχθούν στο καλάθι και ιδίως από τη στιγμή που αυτά θα είναι σταθερά μέσα στο καλάθι χωρίς εναλλαγές, προκειμένου να υφίσταται δυνατότητα ελέγχου των τιμών. Αρκετοί μάλιστα προμηθευτές υποστηρίζουν ότι μπορεί να δημιουργηθούν φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Αρκετοί πάντως είναι και οι προμηθευτές που εμφανίζονται ανήσυχοι και κάνουν λόγο για αγορά δύο ταχυτήτων, καθότι κάποιοι ανταγωνιστές τους έχουν ήδη προχωρήσει σε ανατιμήσεις, επομένως θα μπουν στο καλάθι με τις ήδη αυξημένες τιμές, ενώ οι ίδιοι δεν έχουν προλάβει ενδεχομένως να περάσουν ανατιμήσεις και θα αναγκαστούν να μπουν στο καλάθι με παλιές τιμές, ενώ τα κοστολόγια συνεχίζουν να αυξάνονται ασκώντας πίεση στα οικονομικά τους μεγέθη.

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου...
Shares