Η Τεχεράνη εγκαταλείπει τους περιορισμούς στο πυρηνικό πρόγραμμα!

Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης

Προσθήκη του VoiceNews στην Google

Το Ιράν ανακοίνωσε σήμερα ότι δεν δεσμεύεται πλέον από τους περιορισμούς του πυρηνικού του προγράμματος, την ημέρα που λήγει η διεθνής συμφωνία του 2015, γνωστή ως Κοινό Ολοκληρωμένο Σχέδιο Δράσης (ΚΟΣΔ). Παρά τη λήξη των δεσμεύσεων, η Τεχεράνη επαναλαμβάνει τη στήριξή της στη διπλωματία, διαψεύδοντας παράλληλα ότι επιδιώκει να αποκτήσει κρυφά πυρηνικό όπλο. Η συμφωνία του 2015 είχε στόχο να περιορίσει τις πυρηνικές δραστηριότητες του Ιράν, με αντάλλαγμα την άρση των κυρώσεων του ΟΗΕ. Υπογράφηκε μεταξύ του Ιράν και των πέντε μόνιμων μελών του ΣΑ του ΟΗΕ, συν τη Γερμανία και τη Γαλλία, τη Βρετανία.

Η ημερομηνία λήξης της συμφωνίας ήταν η 18η Οκτωβρίου 2025, δέκα χρόνια μετά την επικύρωσή της από τον ΟΗΕ. Το Ιράν δήλωσε ότι πλέον όλες οι προβλεπόμενες διατάξεις, συμπεριλαμβανομένων των περιορισμών για το πυρηνικό του πρόγραμμα, θεωρούνται άκυρες. Παρά τις ανακοινώσεις, οι δυτικές χώρες και το Ισραήλ εκφράζουν ανησυχίες ότι η Τεχεράνη μπορεί να αναπτύσσει κρυφά πυρηνικά όπλα. Η συμφωνία είχε ορίσει ότι το Ιράν επιτρέπεται να εμπλουτίζει ουράνιο έως 3,67% και ότι οι δραστηριότητες του πυρηνικού του προγράμματος θα εποπτεύονται από τον Διεθνή Οργανισμό Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ).

Οι ΗΠΑ αποχώρησαν μονομερώς από τη συμφωνία το 2018, επανεπιβάλλοντας κυρώσεις, με αποτέλεσμα το Ιράν να σταδιακά παύσει να τηρεί κάποιες δεσμεύσεις του. Σύμφωνα με στοιχεία της ΔΟΑΕ, το Ιράν συνεχίζει να εμπλουτίζει ουράνιο σε ποσοστό έως 60%, κοντά στο όριο που απαιτείται για την κατασκευή ατομικής βόμβας, και ανέστειλε τη συνεργασία του με τη ΔΟΑΕ τον Ιούλιο, μετά από ένταση με το Ισραήλ και τις ΗΠΑ, που περιελάμβανε πλήγματα εναντίον πυρηνικών εγκαταστάσεων και εκτοξεύσεις πυραύλων και drones.

Με τη λήξη της συμφωνίας, οι κυρώσεις του ΟΗΕ θεωρούνται άκυρες, σύμφωνα με τον Ιρανό ΥΠΕΞ Αμπάς Αραγτσί, ενώ οι τρεις ευρωπαϊκές χώρες, Γαλλία, Βρετανία και Γερμανία, ζήτησαν την επανάληψη των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ, κατηγορώντας το Ιράν ότι δεν συνεργάζεται πλήρως με τη ΔΟΑΕ. Παρά τις αντιπαραθέσεις, το Ιράν δηλώνει ότι παραμένει δεσμευμένο στη διπλωματία, αφήνοντας περιθώρια για νέες προτάσεις και διαπραγματεύσεις στο μέλλον, σύμφωνα με αναλυτές όπως ο Αλί Βαέζ από το International Crisis Group.