Παρασκευή , 19 Απριλίου 2024

Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης: Προειδοποιήσεις για συλλογική, μη αναστρέψιμη καταστροφή

Διεθνώς απομονωμένη, οικονομικά στριμωγμένη και αυτοπτωχεύσιμη, η τουρκική κυβέρνηση πολυδιαφημίζει μια ταχεία ανάπτυξη που μοιάζει περισσότερο με θανατηφόρο χρυσό σουτ. Η προπαγάνδα είναι η τυπική και  χαρακτηριστική του καθεστώτος.

Εκτός από τη φρενίτιδα κατασκευής, η οποία περιλαμβάνει δρόμους, σήραγγες, γέφυρες, φυλακές, στρατιωτικά φυλάκια στην κουρδική επικράτεια, τζαμιά, εμπορικά κέντρα, αεροδρόμια, λιμάνια, μεγάλα θέρετρα διακοπών, εργοστάσια πυρηνικά και άνθρακα καθώς και υδροηλεκτρικά φράγματα, η κυβέρνηση επιδιώκει να επιβάλει με κάθε τρόπο έναν δεύτερο Βόσπορο μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Θάλασσας του Μαρμαρά, ο οποίος ονομάζεται “Kanal Istanbul, διόρθωση μεταφραστή, Constantinople” αφού η Πόλη δεν τούς ανήκει ή  “Crazy Project”, (“Τρελό Σχέδιο”). 

Ερντογάν: Τα θεμέλια για την κατασκευή του Kanal Istanbul θα μπουν αυτό το καλοκαίρι - KomotiniPressKomotiniPress

Το επικίνδυνο όνειρο του Ερντογάν θα έχει ανυπολόγιστες συνπέπειες για το φυσικό περιβάλλον

Το σχέδιο αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά το 2011 από τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν πριν από τις κοινοβουλευτικές εκλογές. Η σκέψη και μόνο για το έργο έχει δεχθεί εκτεταμένη κριτική από ακαδημαϊκούς και περιβαλλοντικούς ακτιβιστές. Ωστόσο, η κυβέρνηση συνέχισε χωρίς καμία συμβουλευτική διαδικασία σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπό του. Πράγματι, όλα τα έργα υποδομής και βαρέων βιομηχανιών στην Τουρκία, συμπεριλαμβανομένου του Καναλιού, τα οποία είναι εξαιρετικά επιβλαβή για το φυσικό, αστικό, πολιτιστικό και ανθρώπινο περιβάλλον, εξαιρούνται με επίσημο διάταγμα οποιασδήποτε ανάλυσης περιβαλλοντικών ή / και στρατηγικών επιπτώσεων.

Istanbul earthquake to affect 200,000 buildings, 3 million people | Daily Sabah

Aλήθεια με τη σεισμικότητα τί θα γίνει; Η Κωνσταντινούπολη βρίσκεται κτισμένη επάνω σε ευαίσθητα ρήγματα…

Το ενδιαφέρον για τα μελλοντικά “θύματα” της Διώρυγας ήταν ανεπαρκές από την αρχή. Πράγματι, η απουσία οποιασδήποτε σοβαρής και ανεξάρτητης ανάλυσης περιβαλλοντικών ή / και στρατηγικών επιπτώσεων έχει δώσει την εντύπωση ότι οι ζημίες του έργου θα περιορίζονται στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης, παρά το γεγονός ότι θα επηρεάσει σοβαρά τις θάλασσες που την περιβάλλουν. Το ενδιαφέρον για το Κανάλι από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης επανήλθε από ένα ψεύτικο άνοιγμα στα τέλη Ιουνίου, το οποίο είχε σκοπό να προσελκύσει ξένες τράπεζες προκειμένου να χρηματοδοτήσουν το κολοσσιαίο κόστος του έργου. Η διεθνής χρηματοοικονομική κοινότητα μέχρι στιγμής ήταν χλιαρή στην παροχή δανείων. Και πάλι, οι διεθνείς εκθέσεις σχετικά με τη Διώρυγα επικεντρώθηκαν στις επιπτώσεις της στην Κωνσταντινούπολη και την Τουρκία, παρά στις ευρύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Professor Cengiz Aktar discusses Turkey's relations with the EU – Medya News

Ο συντάκτης του παρόνοτος άρθρου Cengiz AktarΠολιτικός επιστήμονας, αρθρογράφος και συγγραφέας

Επιτρέψτε μου να αναφέρω μερικές από τις πιθανές αρνητικές συνέπειες του έργου πέρα ​​από την περιοχή της Κωνσταντινούπολης, όπως περιγράφονται από δύο επιστήμονες, τον καθηγητή Cemal Saydam του Πανεπιστημίου Hacettepe και τον καθηγητή Ethem Gönenç του Τεχνικού Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης:

  • Η υδρολογική ισορροπία θα αντιστραφεί μεταξύ, αφενός, των κρύων και γλυκών νερών της Μαύρης Θάλασσας και, αφετέρου, των ζεστών και αλμυρών νερών που ρέουν από τη Μεσόγειο κατά μήκος της Θάλασσας του Μαρμαρά στη Μαύρη Θάλασσα.
  • Παρόλο που η στάθμη του νερού της Μαύρης Θάλασσας είναι περίπου 30 εκατοστά υψηλότερη από του Μαρμαρά, υπάρχει αμφίδρομη ροή μεταξύ των δύο, μέσω του φυσικού καναλιού, των Στενών του Βοσπόρου. Η μονόδρομη ροή του νέου καναλιού θα αναγκάσει τη Μαύρη Θάλασσα να τροφοδοτεί συνεχώς γλυκό νερό στη Θάλασσα του Μαρμαρά χωρίς να μπορεί να τροφοδοτηθεί από την αντίστροφη ροή που υπάρχει στον Βόσπορο και τροφοδοτεί τη Μαύρη Θάλασσα με ζεστά και αλμυρά νερά.
  • Αυτή θα είναι η αρχή μιας μη αναστρέψιμης περιβαλλοντικής καταστροφής, καθώς ο Εύξεινος Πόντος θα αδειάζει δύο φορές πιο γρήγορα, “από δύο βρύσες”, ενώ οι ρυθμοί ροής και το μέγεθος των ποταμών που τροφοδοτούν τη θάλασσα παραμένουν τα ίδια. Αυτό αφορά στους κύριους τροφοδότες του, τον Δούναβη, τον Δνείπερο, τον Δνείστερο αλλά και ποτάμια όλων των παραποτάμιων κρατών.
  • Ενώ η Μαύρη Θάλασσα σταδιακά θα στεγνώνει, η θερμότητα και η περιεκτικότητα σε αλάτι του Μαρμαρά και της Μεσογείου θα μεταβληθούν. Ο Μαρμαράς θα μετατραπεί σε μια μάζα μολυσμένου ύδατος ανεπανόρθωτα ανεπανόρθωτα αλλοιωμένης, με καταστροφικές συνέπειες για τη θαλάσσια και αστική ζωή.
  • Το τμήμα της Θράκης, (σ.μ. Ανατολικής Ρωμυλίας), που βρίσκεται μεταξύ του νέου Καναλιού και του Βοσπόρου θα γίνει νησί και οι υπόγειες πηγές νερού θα αντικατασταθούν από θαλασσινό νερό.
  • Μόλις αποπερατωθεί, το νέο κανάλι θα είναι μη αναστρέψιμο.
  • Τέλος, το έργο κατασκευάζεται κοντά στην Κωνσταντινούπολη, μια μεγαλούπολη που βρίσκεται σε μικρή περιοχή μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και του Μαρμαρά και κατοικείτια ήδη από περίπου 16 εκατομμύρια ανθρώπους που δεν έχουν χώρο ούτε να αναπνεύσουν. Το όνειρο του μεγαλείου του Ερντογάν είναι, αντίθετα, έτοιμο να γίνει ένας εφιάλτης.

Germany's Deutsche Bank refutes Erdoğan, denies involvement in Kanal Istanbul

Εδώ ταιριάζει η λαϊκή ρήση: “Κάποιος να τον μαζέψει”…

Λαμβάνοντας υπόψη τους πολλούς αρνητικούς παράγοντες, μεταταξύ τους το τεράστιο κόστος του έργου, μπορεί κανείς να πιστεύει ότι αυτό δεν είναι πραγματοποιήσιμο. Δεδομένων των οικονομικών και πολιτικών συσχερειών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Τουρκία, καθώς και της παντοδυναμίας του Ερντογάν, είναι πολύ πιθανό ο κυβερνήτης να προχωρήσει στο έργο. Ως εκ τούτου, το “Crazy Project” μπορεί να καταλήξει ως “Ανόητο Έργο”.

Μία πανευρωπαϊκή εκστρατεία ευαισθητοποίησης, συμπεριλαμβανομένης της Γεωργίας, της Ρωσίας και της Ουκρανίας, σχετικά με τους θανάσιμους κινδύνους που κρύβει η Διώρυγα, θα μπορούσε να προσελκύσει την προσοχή του κοινού και ταυτόχρονα των υπευθύνων λήψης αποφάσεων σε όλα τα σχετικά επίπεδα, οι οποίοι θα καλούσαν το καθεστώς του Ερντογάν να επανεξετάσει σοβαρά τις εσωτερικές του καθώς και τις διασυνοριακές του ευθύνες.

Turkish President Erdogan's Kanal Istanbul Project Draws Domestic and International Uproar

Διαδήλωση πολιτιών κατά της διάνοιξης της Διώρυγας

Ένα πρώτο πολύ κρίσιμο βήμα για την ευαισθητοποίηση σε διεθνές επίπεδο έγινε από τον Μητροπολιτικό Δήμο της Κωνσταντινούπολης. Πρόσφατα ξεκίνησε την Πολυεπιστημονική Επιστημονική Αξιολόγηση που καλύπτει όλες τις  πτυχές του έργου. Μια αξιολόγηση 500 και πλέον σελίδων υπάρχει πλέον στα τουρκικά με περιλήψεις στα αγγλικά, γερμανικά και γαλλικά. Η αξιολόγηση από κορυφαίους εμπειρογνώμονες για όλα τα θέματα που σχετίζονται με το Κανάλι αποτελεί ένα υπερσύγχρονο πόνημα που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

Τέλος, στις 9 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο της Διάσκεψης για το Μέλλον της Ευρώπης, η Συνέλευση Πολιτών της Τουρκίας διοργανώνει παράλληλα με το συνέδριο “Κλιματική Αλλαγή και Περιβάλλον”, εκδήλωση ευαισθητοποίησης με τίτλο “Πολίτες για τα κοινά διασυνοριακά ζητήματα: Πέρα από την Κωνσταντινούπολη, τη Θάλασσα του Μαρμαρά στη Μαύρη Θάλασσα και στην Ευρώπη”.

Cengiz Aktar

Πηγή: ahvalnews

Toυ ειδικού συνεργάτη

 

 

 

 

 

 

 

Shares