Δευτέρα , 30 Ιανουαρίου 2023

Δεκάδες πολίτες χωρίς αποζημίωση και πρόστιμα… που ουδείς ξέρει αν πληρώθηκαν έναν χρόνο μετά την κακοκαιρία Ελπίδα – Ο απολογισμός μιας τεράστιας καταστροφής

Περισσότεροι από 600 πολίτες εκτιμάται ότι δεν έχουν αποζημιωθεί ακόμα για την ταλαιπωρία που υπέστησαν πριν από περίπου ένα χρόνο (24/1/2021 ξεκίνησε η κακοκαιρία) κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα», η οποία οδήγησε σε κατάρρευση βασικές υποδομές καταφέρνοντας να λυγίσει υπό το βάρος του χιονιού ταυτόχρονα κρατικό μηχανισμό και ιδιωτικό τομέα.

Πρόκειται για οδηγούς και επιβάτες οχημάτων που είχαν εγκλωβιστεί στον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού, αλλά και επιβαίνοντες στις πέντε αμαξοστοιχίες της Hellenic Train, οι οποίες ακινητοποιούνταν η μία μετά την άλλη σε διάφορα σημεία του δικτύου.

Στους μήνες που ακολούθησαν οι περισσότεροι έλαβαν τις αποζημιώσεις που είχαν οριστεί και ανέρχονταν σε 2.000 ευρώ για τους εγκλωβισμένους στην Αττική Οδό και σε 1.000 ευρώ για τους εγκλωβισμένους στα τρένα. Ωστόσο, υπολογίζεται ότι πάνω από 600 δεν έχουν λάβει ακόμα χρήματα, με δική τους υπαιτιότητα, σύμφωνα με τις δύο εταιρίες, καθώς είτε δεν έχουν προσέλθει ή έχουν αποστείλει φακέλους με ελλιπή στοιχεία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την περίπτωση της Αττικής Οδού και τον εγκλωβισμό εκατοντάδων πολιτών, πολλών μάλιστα για περισσότερο από ένα 24ωρο, συνολικά υποβλήθηκαν 11.808 αιτήματα. Από αυτά η εταιρία σε συνεργασία με ανεξάρτητο ελεγκτή (Deloitte) ενέκρινε τα 3.990 και απέρριψε τα 7.818. Mέχρι σήμερα έχουν αποζημιωθεί 3.529 πολίτες, ενώ οι υπόλοιποι είτε δεν έχουν στείλει τα απαραίτητα δικαιολογητικά (420 περιπτώσεις) ή έχουν ελλείψεις στους φακέλους τους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, πρόκειται για αιτήσεις, οι οποίες έχουν ήδη εγκριθεί προς αποζημίωση από τον έλεγχο που προηγήθηκε, όπως διαβεβαιώνει η παραχωρησιούχος εταιρία.

Στο μεταξύ θολό παραμένει το εάν έχει πληρωθεί το πρόστιμο ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο είχε επιβάλει στην Αττική Οδό (από 1 εκ. στην εταιρεία συντήρησης και λειτουργίας της Αττικής Οδού Αττικές Διαδρομές Α.Ε. και την εταιρεία παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Αττική Οδός Α.Ε.) το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού τόσο ο παραχωρησιούχος όσο και το υπουργείο δεν απάντησαν σε σχετικό ερώτημα που υπέβαλε το «ethnos.gr».

Υπενθυμίζεται ότι το πρόστιμο είχε καταλογιστεί μετά το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης για το συμβάν και για την επιβολή του, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην Κοινή Υπουργική Απόφαση που είχε εκδοθεί, είχαν ληφθεί υπόψη μεταξύ άλλων:

  • Η επί μακρόν διακοπή της κυκλοφορίας από την 24.1.2022 έως την 26.1.2022 σε συνδυασμό με την τεράστια κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού ώστε να επιτευχθεί ο απεγκλωβισμός πολιτών και οχημάτων που είχαν εξαιτίας των ως άνω αμελών πράξεων εγκλωβιστεί εντός της οδού και σε διάφορα σημεία αυτής.
  • Η διακοπή της κυκλοφορίας σε διάφορα σημεία αμφοτέρων των κατευθύνσεων της Αττικής Οδού, που μαρτυρά ότι δεν αποδίδεται σε προσωρινή και συγκυριακή αδυναμία, αλλά σε συνολικά αμελή, ως προς τις επιβαλλόμενες ενέργειες, συμπεριφορά.
  • Το γεγονός σε περίπτωση διακοπής της κυκλοφορίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, συνεπεία δυσμενών καιρικών φαινομένων για χρονικό διάστημα άνω της μίας ώρας, επιβάλλονται, στους φορείς που είναι επιφορτισμένοι με τη λειτουργία ή/και συντήρηση τμημάτων του εν λόγω δικτύου, κυρώσεις, εφόσον ενέργεια ή παράλειψη αυτών συνετέλεσε στη διακοπή κυκλοφορίας.
f3ba2d17 b27b 4212 8ec4 193bf282009c

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Καλεί τώρα όσους δεν αποζημιώθηκαν, αλλά ο αριθμός τους παραμένει ασαφής

Σε 820 ανέρχονται οι επιβάτες των αμαξοστοιχιών, οι οποίοι εγκλωβίστηκαν σε πέντε αμαξοστοιχίες σε διάφορα σημεία του δικτύου την ημέρα της σφοδρής χιονόπτωσης. Πρόκειται για τους επιβάτες των αμαξοστοιχιών: 885/Καλαμπάκα-Αθήνα, IC54/Αθήνα-Θεσσαλονίκη, IC55/Θεσσαλονίκη – Αθήνα) IC56/Αθήνα – Θεσσαλονίκη και IC57/Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Για την απίστευτη ταλαιπωρία τους η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) έχει ήδη επιβάλλει στην εταιρία Hellenic Train πρόστιμο ύψους 300.000 ευρώ πριν λίγες εβδομάδες ύστερα από την πολύμηνη αυτεπάγγελτη έρευνα που πραγματοποίησαν οι εμπειρογνώμονες.

Ένα από τα μελανά σημεία που ανέδειξε η έρευνα της Αρχής ήταν το γεγονός ότι η εταιρία δεν έχει αποζημιώσει μέχρι και σήμερα το σύνολο των επιβατών με τις πληροφορίες για τον αριθμό τους να στηρίζονται σε όσα ισχυρίστηκε η Hellenic Train δεδομένου ότι δεν παρασχέθηκαν αποδεικτικά στοιχεία, όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση. Για το λόγο αυτό η ΡΑΣ υποχρέωσε την εταιρία να προβεί σε ενημέρωση των επιβατών των συγκεκριμένων αμαξοστοιχιών, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη αποζημιωθεί, με σχετική πληροφόρηση την οποία θα πρέπει να παράσχει όχι μόνο στον επίσημο ιστότοπό της αλλά και με σχετικά δελτία τύπου, ώστε να λάβουν γνώση των σχετικών δικαιωμάτων τους.

Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο την Παρασκευή η Hellenic Train με δελτίο τύπου της ενημέρωσε «τους επιβάτες των αμαξοστοιχιών 54,55,56,57 και 885 της 24-01-2022, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη αποζημιωθεί και δικαιούνται αποζημίωσης με βάση τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Επιβατών ΕΚ 1371/2007 (σχετική παραπομπή στον ιστότοπο https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0014:0041:EL:PDF) ότι μπορούν να αιτηθούν αποζημίωσης, προσκομίζοντας τα εισιτήριά τους στα εκδοτήρια των σταθμών».
Οπως διευκρίνισαν στο «ethnos.gr» στελέχη της εταιρίας, η ανακοίνωση έχει ως στόχο την ενημέρωση των πολιτών και δε σημαίνει ότι η διαδικασία της αποζημίωσης κλείνει και λήγει αυτή η δυνατότητα.

Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι έως και σήμερα παραμένει αναπόδεικτος ο αριθμός των επιβατών που δεν έλαβαν την αποζημίωση των 1.000 ευρώ.

Σύμφωνα με την αναλυτική απόφαση της ΡΑΣ, η εταιρία με έγγραφό της τον περασμένο Ιούνιο ισχυριζόταν ότι «δεν έχουν αποζημιωθεί 347 επιβάτες – κάτοχοι έγχαρτων εισιτηρίων, ενώ με το με αριθ. πρωτ. 2686/26.10.2022 έγγραφο υπόμνημά της ισχυρίζεται ότι δεν έχουν αποζημιωθεί 146 επιβάτες – κάτοχοι έγχαρτων εισιτηρίων, δίχως να αιτιολογεί, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, την ανωτέρω απόκλιση, αλλά και δίχως να προσκομίζει την οποιαδήποτε απόδειξη, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλές και βέβαιο συμπέρασμα

  • για τον ακριβή αριθμό των επιβατών που είχαν τελικώς αποζημιωθεί και
  • για το είδος της αποζημίωσης που καταβλήθηκε».

Επιπρόσθετα – σύμφωνα με την ΡΑΣ – «δεν προσκομίζει οποιοδήποτε αποδεικτικό έγγραφο (π.χ. βεβαιώσεις – αποδείξεις πληρωμών, ακριβές ποσό αποζημίωσης για κάθε επιβάτη, σε τι συνίσταται το ποσό της αποζημίωσης, τι είδους αποζημίωση κατέβαλε, σε ποιες περιπτώσεις κατέβαλε αποζημίωση κομίστρου και σε ποιες επιστροφή χρημάτων, εάν και πότε επιλέχθηκε από τον επιβάτη επαναδρομολόγηση κλπ) για την ενίσχυση του εν λόγω ισχυρισμού της», αναφέρει η απόφαση.

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου...
Shares