Πέμπτη , 28 Μαρτίου 2024

Αποκάλυψη ΒΟΜΒΑ – Καταργείται ο νόμος για την μετεγκατάσταση της Ακρινής σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ενέργειας

 

Στην κατάργηση του νόμου που προβλέπει την απαλλοτρίωση και μετεγκατάσταση της Ακρινής προχωρά το υπουργείο Ενέργειας, επιβεβαιώνοντας τα όσα ακούγονταν στο περιθώριο της επίσκεψης του Πρωθυπουργού στην περιοχή και την επιμονή του υπουργού Ενέργειας Κώστα Σκρέκα περί «ελκυστικού σχεδίου που αποτελεί την πρόταση της Κυβέρνησης.

Το σχέδιο νόμου που προβλέπει τη συγκεκριμένη διάταξη, κατατέθηκε το πρωί της Τετάρτης 1 Μαρτίου (εν μέσω εθνικού πένθους) με τίτλο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος.»

Στο άρθρο 162 του συγκεκριμένου νομοσχεδίου που έχει τίτλο «Έργα υδροηλεκτρικών σταθμών εθνικής σπουδαιότητας – Κατάργηση μετεγκατάστασης του οικισμού «Ακρινής του Νομού Κοζάνης» συμπεριλαμβάνεται στην παράγραφο 8 η διάταξη που καταργεί – εφόσον ψηφιστεί – το επίμαχο θέμα της απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης, για την οποία το Συμβούλιο της Επικρατείας με πρόσφατη απόφασή του, εντέλει την Κυβέρνηση να υλοποιήσει αυτό που ο νόμος 3937/2011 όριζε, δηλαδή την μετεγκατάσταση.

 

 

Συγκεκριμένα η παράγραφος 8 του νομοσχεδίου αναφέρει: «Η  παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 3937/2011 (Α’ 60), κατά το μέρος που προβλέπει τη μετεγκατάσταση του οικισμού «Ακρινής του Νομού Κοζάνης» καταργείται.»

 

 

 

 

 

 

 

 

Η παράγραφος 8 του άρθρου 162 του νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ που προωθεί προς κατάργηση την μετεγκατάσταση της Ακρινής

Να πούμε πως η επίμαχη παράγραφος που προωθείται προς κατάργηση, εμπεριέχει και τις διαδικασίες για τους Αναργύρους Φλώρινας, γι’ αυτό και συγκεκριμενοποιείται πως η κατάργηση γίνεται σε ότι αφορά στην Ακρινή. Η παράγραφος 1 του νόμου 3937/2011 που καταργείται λέει: «Οι οικισμοί Ακρινής του Νομού Κοζάνης και Αναργύρων του Νομού Φλώρινας, που γειτνιάζουν με ορυχεία και με εδάφη που διαθέτουν λιγνιτοφόρα κοιτάσματα, καθώς και με χώρους εκτεταμένων αποθέσεων, λόγω της δραστηριότητας της ΔΕΗ Α.Ε., μετεγκαθίστανται. για λόγους δημόσιας ωφέλειας που συνίσταται στην παραγωγή του δημόσιου αγαθού της ηλεκτρικής ενεργείας και προς προστασία της ποιότητας ζωής, κατ` εφαρμογή των κειμένων διατάξεων περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, μεταλλείων και Μεταλλευτικού Κώδικα και συναφών διαδικασιών περί μεταφοράς οικισμών, οι οποίες, λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της μετεγκατάστασης, θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε χρόνο που δεν θα υπερβαίνει τα δέκα (10) έτη από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, εκδιδομένων των, σε κάθε στάδιο, προβλεπόμενων για την πλήρωση των ανωτέρω σκοπών κανονιστικών πράξεων.»

Αξίζει να σημειωθεί πως το νομοσχέδιο «περνάει» με ψήφο του εκπροσώπου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας εκ μέρους αυτής και όχι με ονομαστική ψηφοφορία. Συνεπώς οι τέσσερις Κυβερνητικοί βουλευτές της ΠΕ Κοζάνης «βγαίνουν» από τη δύσκολη θέση του τι να ψηφίσουν.

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε πως οι κάτοικοι της Ακρίνης έχουν απόφαση του Σ.τ.Ε στα χέρια τους από τον Δεκέμβριο του 2022.

Οι δικαστές του ΣτΕ στέλνουν μια ηχηρή απάντηση σε όσους αμφισβήτησαν την απόφαση και ξεκαθαρίζει πως ο συγκεκριμένος νόμος όχι απλά δεν «λήγει», όπως ανέφεραν αιρετοί της αυτοδιοίκησης και κυβερνητικοί Βουλευτές, αλλά πλέον η Κυβέρνηση, τα αρμόδια υπουργεία και η ΔΕΗ, πρέπει να βρουν τρόπο και να εξασφαλίσουν τα περίπου 150 εκατομμύρια που απαιτούνται για να γίνει η μετεγκατάσταση του χωριού.

«Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των συναρμοδίων Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών (λόγω παρέλευσης 10ετούς προθεσμίας) να προτείνουν την έκδοση του προβλεπομένου στη διάταξη του άρθρου 28 παρ. 2 του ν. 3937/2011 προεδρικού διατάγματος και να προβούν στην έκδοση κάθε άλλης αναγκαίας πράξεως για την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης του οικισμού Ακρινής του Δήμου Κοζάνης και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως» αναφέρει το ΣτΕ που έκανε αποδεκτή την προσφυγή του Συλλόγου Περιβάλλοντος Ακρινής και του Προέδρου της Κώστα Πουτακίδη.
Να σημειωθεί πως ο Σύλλογος στράφηκε κατά των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών και κατά της ΔΕΗ Α.Ε. Οι παραπάνω εκπροσωπήθηκαν από τρεις Παρεδρους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και τρεις δικηγόρους και δεν κατάφεραν να «κερδίσουν» την υπόθεση.

 

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται από τους δικαστές στην υποβάθμιση ποιότητας ζωής των κατοίκων λόγω της εξορυκτικής δραστηριότητας της ΔΕΗ. Μάλιστα αναγνωρίζεται ο περιορισμός της αγροτικής δραστηριότητας λόγω των δεσμευμένων από τη ΔΕΗ εκτάσεων και της επέκτασης του ορυχείου, με τρόπο τέτοιο ώστε να εννοείται πως οι κάτοικοι δεν μπορούν να παραμείνουν στην περιοχή αφού έχει σβήσει, σχεδόν, ο πρωτογενής τομέας.

«Περαιτέρω, η βούληση του νομοθέτη να καθιδρύσει υποχρέωση της Διοικήσεως να προβεί στην έκδοση των αναγκαίων για τη μετεγκατάσταση διοικητικών πράξεων εντός του καθοριζομένου χρονικού πλαισίου της δεκαετίας από την έναρξη ισχύος του ν. 3937/2011, προκύπτει και από την όλη οικονομία των διατάξεων και τον εξυπηρετούμενο με αυτές σκοπό δημοσίου συμφέροντος, ο οποίος, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, ανάγεται στην προστασία της ζωής και της υγείας των κατοίκων της περιοχής, αλλά και στη διασφάλιση της οικονομικής και κοινωνικής βιωσιμότητας του πληθυσμού, συνδέεται, δηλαδή, με την προαγωγή συνταγματικώς προστατευομένων εννόμων αγαθών. Η υποβάθμιση, άλλωστε, του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής και η πρόκληση προβλημάτων στην άσκηση των βιοποριστικών τους δραστηριοτήτων διαπιστώνονται από τον ίδιο τον νομοθέτη, ο οποίος έκρινε αναγκαία τη θέσπιση της σχετικής ρυθμίσεως και, ως εκ τούτου, τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα από την παρεμβαίνουσα Δ.Ε.Η. Α.Ε. δεν ασκούν επιρροή. Περαιτέρω, το γεγονός ότι στον νόμο δεν καθορίζονται, κατά τρόπο συγκεκριμένο, οι ατομικές και κανονιστικές πράξεις που απαιτείται να εκδοθούν για την πραγματοποίηση της μετεγκατάστασης, δεν αποκλείει τη στοιχειοθέτηση παράλειψης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας, δεδομένου ότι για την εξειδίκευση των πράξεων αυτών προβλέπεται, ακριβώς, η έκδοση του προεδρικού διατάγματος της παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 3937/2011 ως εναρκτήριας πράξης της διαδικασίας μετεγκατάστασης» αναφέρει χαρακτηριστικά το σκεπτικό της απόφασης.

Οι δικαστές επιρρίπτουν μεγάλη ευθύνη στους υπουργούς Ενέργειας και στην Κυβέρνηση, οι οποίες, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το σημείο 11 του σκεπτικού, παρότι η ΔΕΗ είχε υποβάλει αρχικά στις 30 Σεπτεμβρίου 2014 το σχέδιο για την αναγκαστική απαλλοτρίωση και μετεγκατάσταση της Ακρινής και την επικαιροποίηση αυτού στις 30 Απριλίου 2018, «δεν προκύπτει, ωστόσο, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προέβησαν στον έλεγχο του υποβληθέντος σχεδίου ή σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια για την κίνηση και ολοκλήρωση της διαδικασίας μετεγκατάστασης του οικισμού της Ακρινής. Συνεπώς, παρήλθε η προβλεπόμενη στην παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 3937/2011 δεκαετής προθεσμία από την έναρξη της ισχύος του νόμου, χωρίς οι αρμόδιες αρχές να ανταποκριθούν στις απορρέουσες, σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, από τις διατάξεις του εν λόγω νόμου υποχρεώσεις τους, ως προς την έκδοση των αναγκαίων εκτελεστών διοικητικών πράξεων. Ο δε ισχυρισμός που περιέχεται στο από 19.10.2021 έγγραφο των απόψεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς το Δικαστήριο, σύμφωνα με τον οποίο το σχέδιο της Δ.Ε.Η. Α.Ε. για την απαλλοτρίωση και μετεγκατάσταση του οικισμού της Ακρινής υποβλήθηκε προς τον τέως Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ουδέποτε προωθήθηκε στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου για περαιτέρω ενέργειες, είναι άμοιρος, από της απόψεως αυτής, νομικής επιρροής.»

Παρόλα αυτά, το υπουργείο και η ΔΕΗ, φρόντισαν να ενημερώσουν το ΣτΕ πως από το 2019 λόγω απολιγνιτοποίησης δεν συντρέχουν πλέον λόγοι και προϋποθέσεις για απαλλοτρίωση και μετεγκατάσταση της Ακρινής. Ταυτόχρονα, ενημέρωσαν και για την εναλλακτική – της μετεγκατάστασης – πρόταση που κατέθεσε το υπουργείο Ενέργειας προς τους κατοίκους. Ωστόσο οι Δικαστές απέρριψαν τα παραπάνω και τα σχέδια της «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.» που υποβλήθηκαν για την περιοχή. «Επειδή, η κύρωση, το έτος 2019, του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα δεν ασκεί επιρροή ως προς τη στοιχειοθέτηση της προσβαλλόμενης παράλειψης οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας, δεδομένου ότι ο καθορισμός, στο πλαίσιο διαμόρφωσης της στρατηγικής πολιτικής της Ελληνικής Κυβέρνησης για τα θέματα του Κλίματος και Ενέργειας, των προαναφερθέντων στόχων σχετικά με τη μείωση του μεριδίου λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή, καθώς και του χρονοδιαγράμματος για την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, δεν αναιρεί τις δεσμευτικές υποχρεώσεις που απορρέουν για τα αρμόδια όργανα της Διοίκησης, σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά ανωτέρω, από τις προπαρατεθείσες διατάξεις του ν. 3937/2011, με τις οποίες ρυθμίσθηκε από τον νομοθέτη κατά τρόπο ειδικό και συγκεκριμένο το ζήτημα της μετεγκατάστασης του οικισμού της Ακρινής. Συνεπώς, με την πάροδο της δεκαετούς προθεσμίας που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 3937/2011 συντελέσθηκε η προσβαλλόμενη παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας, κατά τα προβαλλόμενα από τους αιτούντες. Ούτε, άλλωστε, οι μεταγενέστερες διατάξεις του ν. 4872/2021 ασκούν επιρροή επί της συντελεσθείσης παραλείψεως, δεδομένου ότι με τον νόμο αυτό δεν καταργήθηκαν ρητώς οι επίμαχες διατάξεις του άρθρου 28 του ν. 3937/2011, ενώ από τις γενικές προβλέψεις του νεότερου νόμου για τις περιοχές δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και τις Ζώνες Απολιγνιτοποίησης δεν μπορεί να συναχθεί κατάργηση της όλως ειδικής ρυθμίσεως που έχει θεσπισθεί για τον οικισμό της Ακρινής με τις προμνησθείσες διατάξεις, εφ’ όσον δεν υφίσταται ρητή διάταξη, με την οποία να ορίζεται κάτι διαφορετικό ως προς την τύχη του εν λόγω οικισμού (πρβλ. ΣτΕ 303/2017). Συνεπώς, τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα από το καθ’ ου Δημόσιο είναι απορριπτέα ως αβάσιμα» αναφέρει χαρακτηριστικά το σκεπτικό της απόφασης στο σημείο 14.

Το 18σέλιδο σκεπτικό των Δικαστών του ΣτΕ που δικαιώνει τους κατοίκους της Ακρινής, κλείνει καλώντας τα αρμόδια όργανα της πολιτείας, τα υπουργεία και τη ΔΕΗ «να προβούν στην έκδοση όλων των αναγκαίων πράξεων για την κίνηση και ολοκλήρωση της διαδικασίας απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης του οικισμού Ακρινής Νομού Κοζάνης, η δε υπόθεση πρέπει να αναπεμφθεί στη Διοίκηση, προκειμένου να προβεί στις κατά τα προαναφερθέντα οφειλόμενες ενέργειες. Στο όνομα του Ελληνικού λαού, εντέλλεται προς κάθε δικαστικό επιμελητή να εκτελέσει όταν του το ζητήσουν την παραπάνω απόφαση, τους Εισαγγελείς να ενεργήσουν κατά την αρμοδιότητά τους και τους Διοικητές και τα άλλα όργανα της Δημόσιας Δύναμης να βοηθήσουν όταν τους ζητηθεί» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι δικαστές.

 

Κανένας σεβασμός στην απόφαση του Σ.τ.Ε. που υποχρέωνε την κυβέρνηση να υλοποιήσει τα νομικά προαπαιτούμενα αλλά, κυρίως, κανένας σεβασμός στη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών της περιοχής που προέκρινε την λύση της μετεγκατάστασης.

Όταν επισκέφθηκε ο κ. Μητσοτάκης την Κοζάνη, μόλις πριν λίγες ημέρες, είχε αναφέρει ότι γνωρίζει τις νομικές δεσμεύσεις, ενώ είχε πει αυτολεξεί ότι ΄΄δεν θα επιδιώξει να έρθει σε σύγκρουση με αυτό που επιθυμεί η ίδια η κοινωνία΄΄

Οι αποφάσεις, όμως, ερήμην της κοινωνίας ήταν προαποφασισμένες. Η μετεγκατάσταση της Ακρινής δεν αποτέλεσε ποτέ επιλογή της κυβέρνησης.

Το χρονικό της ντροπής

Η Ακρινή Κοζάνης είναι ένα χωριό 1000 κατοίκων το οποίο έχει περικυκλωθεί από ορυχεία λιγνίτη και αποθέσεις τέφρας.

Το ορυχείο περνάει παράλληλα µε το χωριό, σε απόσταση µερικών εκατοντάδων µέτρων από τα πρώτα σπίτια, και αναµένεται να πλησιάσει περισσότερο από την επέκταση της εξορυκτικής δραστηριότητας, ενώ σε ακόµη µικρότερη απόσταση βρίσκονται οι αποθέσεις τέφρας και αδρανών υλικών.

 

Οι πηγές που υδροδοτούν τον συγκεκριµένο οικισµό και άλλους τρεις γειτονικούς (Αγιο ∆ηµήτριο, Ρυάκιο, Κοιλάδα) έχουν µολυνθεί µε εξασθενές χρώµιο και στις 8 Ιανουαρίου αναµένεται να καθίσουν στο εδώλιο τέσσερα στελέχη της ∆ΕΗ µε βάση πόρισµα επιστηµονικής οµάδας του ΑΠΘ το οποίο «δείχνει» ως υπεύθυνες για τη µόλυνση τις αποθέσεις τέφρας.

 

Το λιγνιτωρυχείο βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τα πρώτα σπίτια της Ακρινής, ενώ οι πηγές που υδροδοτούν τον οικισµό, όπως και άλλους τρεις γειτονικούς (Αγιο ∆ηµήτριο, Ρυάκιο, Κοιλάδα), έχουν µολυνθεί µε εξασθενές χρώµιο

Οι 1.000 χωρικοί, στην πλειονότητά τους αγρότες και κτηνοτρόφοι που «πνίγονται» από τις δραστηριότητες της ∆ΕΗ, έχασαν και τα χωράφια τους, τα οποία δεσµεύτηκαν.

 

■ Το 2011 ψηφίστηκε ο νόμος 3937/2011 που στο άρθρο 28 προέβλεπε τη διαδικασία απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης του οικισμού. Στην παρ. 2 του άρθρου προβλεπόταν ότι το αργότερο δέκα χρόνια από τη δημοσίευση του νόμου τα 4 συναρμόδια υπουργεία όφειλαν να έχουν εκδώσει Προεδρικό Διάταγμα και να έχουν προβεί σε κάθε άλλη αναγκαία διοικητική πράξη για την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης της Ακρινής, αλλά και των Αναργύρων Φλώρινας, που υπήρξαν θύμα ανάλογης υποβάθμισης από τη λειτουργία της ΔΕΗ.

■ Στο πλαίσιο της ίδιας διάταξης η ΔΕΗ είχε την υποχρέωση να υποβάλει στα συναρμόδια υπουργεία σχέδιο μετεγκατάστασης «το συντομότερο δυνατό», ενώ θα αναλάμβανε και τη μισή δαπάνη απαλλοτρίωσης και αποζημίωσης. Στο μεταξύ, η ΔΕΗ είχε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει κατά βούληση τις υπό απαλλοτρίωση αγροτικές και άλλες εκτάσεις του οικισμού.

■ Στην αιτιολογική έκθεση του ν. 3937/2011 που παραθέτει η απόφαση του ΣτΕ αναγνωριζόταν η υποχρέωση μετεγκατάστασης, παρότι ο οικισμός δεν είναι πάνω σε κοιτάσματα λιγνίτη, λόγω «προβληµάτων υποβάθµισης της ποιότητας ζωής των κατοίκων […] οικονοµικής και κοινωνικής βιωσιµότητας […] πλήρους αποστέρησης της ζωτικής αγροτικής γης προς καλλιέργεια και βιοπορισµό των κατοίκων […] σοβαρών βλαβών στον φέροντα οργανισμό κτισµάτων, σε βαθµό επικινδυνότητας, που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των κατοίκων/χρηστών».

■ Ενώ όμως τίποτε δεν άλλαξε στη ζωή των κατοίκων της Ακρινής μεταξύ τέφρας και λιγνίτη και η ραγδαία υποβάθμιση του τόπου τους συνεχίστηκε από το 2011 και μετά, αν και η ΔΕΗ υπέβαλε δύο φορές, το 2014 και το 2018, σχέδια απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης του οικισμού, οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ουδέποτε έκαναν το επόμενο βήμα στη δεκαετή προθεσμία που τους όριζε ο νόμος, δηλαδή στον έλεγχο και στην υλοποίηση του σχεδίου.

■ Στα υπομνήματα, που υπέβαλαν στο ΣτΕ μόλις τον περασμένο Ιούνιο η ΔΕΗ και το Δημόσιο, προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι με την κύρωση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) και την αλλαγή της ενεργειακής πολιτικής της χώρας (περιλαμβανομένης της απολιγνιτοποίησης και της πρόωρης παύσης μέχρι το 2023 των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ρεύματος, μεταξύ τον οποίων ο εγγύς ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου, ο οποίος τροφοδοτείται με λιγνίτη από το Ορυχείο Νοτίου Πεδίου, όπου βρίσκεται και ο οικισμός της Ακρινής) «δεν συντρέχουν πλέον οι προϋποθέσεις για την απαλλοτρίωση και μετεγκατάσταση του οικισμού». Στην περιοχή, ανέφεραν μεταξύ άλλων τα υπομνήματα, «έχουν προγραμματισθεί και κατασκευάζονται Φωτοβολταϊκά Πάρκα […] Συνεπώς, το πλαίσιο μέσα στο οποίο νομοθετήθηκε το άρθρο 28 του ν. 3937/11 έχει ήδη μεταβληθεί και στην περιοχή του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας, η Πολιτεία δρομολογεί την αλλαγή χρήσης των εκτάσεων προς την κατεύθυνση της αειφορίας και της πράσινης ανάπτυξης… ». Μάλιστα, στο υπόμνημα του Δημοσίου αναφέρεται ότι οι επίμαχες ρυθμίσεις του άρθρου 28 του ν. 3937/2011 περί μετεγκατάστασης της Ακρινής έχουν σιωπηρώς καταργηθεί με τις διατάξεις του ν. 4872/2021 «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση».

■ Φυσικά, στο υπόμνημα του Δημοσίου προς το ΣτΕ παραλείφθηκε οποιαδήποτε αναφορά στην ολική ανατροπή των κυβερνητικών σχεδίων βίαιης απολιγνιτοποίησης, η εν τω μεταξύ παράταση της λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων μέχρι το 2025 και η εναγώνια προσπάθεια της ΔΕΗ να αυξήσει την εξόρυξη λιγνίτη λόγω της ενεργειακής κρίσης. Επίσης, αποσιωπάται το γεγονός ότι και στο περίφημο «Σχέδιο Μετάβασης» δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη ή έστω αναφορά στην τύχη της Ακρινής.

■ Ωστόσο, έτσι κι αλλιώς το ΣτΕ ουδόλως πείσθηκε ότι το σχέδιο απολιγνιτοποίησης είχε καταργήσει τη νομοθετημένη υποχρέωση απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης της Ακρινής. Γι’ αυτό και απορρίπτει τους ισχυρισμούς Δημοσίου και ΔΕΗ, κάνει δεκτή την προσφυγή των εκπροσώπων της Ακρινής («Σύλλογος Ανέργων και Περιβάλλοντος Ακρινής») και καλεί τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες «να προβούν στην έκδοση όλων των αναγκαίων πράξεων για την κίνηση και ολοκλήρωση της διαδικασίας απαλλοτρίωσης και μετεγκατάστασης του οικισμού Ακρινής Νομού Κοζάνης».

Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΕ ΠΟΥ ΔΙΚΑΙΩΝΕΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΗΣ ΑΚΡΙΝΗΣ

Shares