ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ-ΣΟΚ: «Μεθυσμένη συζήτηση» οδήγησε στο μεγαλύτερο σαμποτάζ του αιώνα

Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης

Προσθήκη του VoiceNews στην Google

Παρά την πρώτη σύλληψη που πραγματοποιήθηκε χρόνια μετά, το σαμποτάζ στον αγωγό Nord Stream, λίγο καιρό μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, εξακολουθεί να θυμίζει θρίλερ κατασκοπείας.

Ο άνθρωπος που συνελήφθη αυτή την εβδομάδα στο Ρίμινι της Ιταλίας φαίνεται πως ήταν ο «καπετάνιος» όχι μόνο του σκάφους Andromeda που μετέφερε την ομάδα δολιοφθοράς, αλλά και ο επικεφαλής της επιχείρησης. Στο ιστιοπλοϊκό των 15 μέτρων, νοικιασμένο στο Ρόστοκ της Γερμανίας, επιβιβάστηκαν έξι άτομα, πολίτες και στρατιωτικοί, με αποστολή την ανατίναξη του αγωγού. Σύμφωνα με την Corriere della Sera, επικεφαλής ήταν ο Σεργκέι Κουζνιέτσοφ, πρώην αξιωματικός του ουκρανικού στρατού και μέλος της SBU, που είχε συμμετάσχει στην άμυνα του Κιέβου το 2022.

Η επιχείρηση, που σήμερα θεωρείται έργο του Κιέβου βάσει ερευνών και διαρροών, σχεδιάστηκε με ελάχιστα μέσα αλλά απόλυτη αποφασιστικότητα. Ένας Ουκρανός αξιωματικός περιέγραψε στη Wall Street Journal ότι όλα ξεκίνησαν από «μεθυσμένες συζητήσεις» και την τόλμη μιας χούφτας ανθρώπων να ρισκάρουν τη ζωή τους. Το κόστος της επιχείρησης εκτιμάται σε 300.000 ευρώ, χρηματοδοτημένα από επιχειρηματίες, και σύμφωνα με Γερμανούς ανακριτές το δίκτυο οδηγεί έως τον τότε αρχηγό των ουκρανικών ενόπλων δυνάμεων, στρατηγό Βαλερί Ζαλούζνι.

Η ομάδα απέπλευσε από το Ρόστοκ στις 7 Σεπτεμβρίου 2022 με προορισμό το νησί Μπόρνχολμ, περνώντας από Πολωνία και Σουηδία. Στο πλήρωμα περιλαμβάνονταν τέσσερις δύτες, ανάμεσά τους και μία γυναίκα για να δοθεί η εντύπωση μιας απλής εκδρομής,  καθώς και δύο άνδρες των ειδικών δυνάμεων. Χρησιμοποίησαν εξοπλισμό καταδύσεων, φορητό σόναρ και ανοιχτές χαρτογραφικές πηγές για να εντοπίσουν τον αγωγό, που βρισκόταν σε βάθος 80 μέτρων. Οι καταδύσεις γίνονταν σε ζεύγη με διάρκεια περίπου 20 λεπτών, ωστόσο απαιτούνταν πολύωρες διαδικασίες αποσυμπίεσης.

Στις 26 Σεπτεμβρίου 2022 σημειώθηκε η έκρηξη που κατέστρεψε τρεις από τις τέσσερις γραμμές του Nord Stream, απελευθερώνοντας ποσότητα CO₂ ισοδύναμη με τις ετήσιες εκπομπές της Δανίας. Κατά την επιστροφή, όμως, οι δράστες υπέπεσαν σε μοιραίο λάθος, δεν καθάρισαν επαρκώς το Andromeda, με αποτέλεσμα οι γερμανικές αρχές να εντοπίσουν DNA και βιολογικά ίχνη που οδήγησαν στην ταυτοποίησή τους.

Παραμένει ανοιχτό το ερώτημα ποιος γνώριζε για την επιχείρηση. Έχει γραφτεί ότι ο πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι αρχικά συναίνεσε, αλλά αργότερα, μετά από προειδοποίηση της CIA, διέταξε τη διακοπή, εντολή που ο Ζαλούζνι φέρεται να αγνόησε. Ο ίδιος έχει αρνηθεί κάθε εμπλοκή, κάνοντας λόγο για «προβοκάτσια».

Οι έρευνες κράτησαν τρία χρόνια. Ένας δύτης εντοπίστηκε στην Πολωνία αλλά διέφυγε στην Ουκρανία. Η σύλληψη του Κουζνιέτσοφ στην Ιταλία είναι η πρώτη που σχετίζεται άμεσα με την υπόθεση. Ο 49χρονος πρώην αξιωματικός κρατείται πλέον σε φυλακή της Μπολόνια, ενώ η Γερμανίδα υπουργός Δικαιοσύνης μίλησε για «εξαιρετική επιχείρηση».

Σύμφωνα με πληροφορίες της Corriere della Sera, οι ομοσπονδιακές αρχές τον εντόπισαν όταν αγόρασε εισιτήριο από την Πολωνία προς την ιταλική Ριβιέρα, όπου στήθηκε παγίδα για τη σύλληψή του. Η ανακοίνωση των Γερμανών εισαγγελέων ήρθε νωρίς το πρωί: «καλύτερα να μην περιμένουμε άλλο», καθώς μια προηγούμενη προσπάθεια στην Πολωνία είχε αποτύχει.