Δευτέρα , 26 Οκτωβρίου 2020
Τελευταία Νέα

Από τα Wendy’s έως την Pizza Hut, οι εμβληματικές αλυσίδες εστίασης που ήρθαν στην Ελλάδα και τελικά έβαλαν λουκέτο….

Από τα Wendy’s έως την Pizza Hut, οι εμβληματικές αλυσίδες εστίασης που ήρθαν στην Ελλάδα και τελικά έβαλαν λουκέτο....

Από τα Wendy’s έως την Pizza Hut, οι εμβληματικές αλυσίδες εστίασης που ήρθαν στην Ελλάδα και τελικά έβαλαν λουκέτο.

Μεγάλες αλυσίδες εστίασης με εκατοντάδες καταστήματα σε ολόκληρο κόσμο που ήρθαν και στη χώρα μας ως επιτυχημένες, μερικά χρόνια αργότερα έκλεισαν είτε επειδή δεν «επιβίωσαν» στον ανταγωνισμό είτε λόγω οικονομικών προβλημάτων και άλλων παραγόντων.

Πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι εκείνο της Pizza Hut η οποία ανακοίνωσε την Πέμπτη το κλείσιμο των 16 καταστημάτων της στην Ελλάδα. Η πανδημία του κορονοϊού έδωσε τη «χαριστική βολή» στην εταιρεία που ήδη αντιμετώπιζε προβλήματα και οδήγησε στην «επιδείνωση των υφιστάμενων δυσχερειών και στην αδυναμία αναστροφής του αρνητικού κλίματος».

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο κατάστημα Pizza Hut στη χώρα μας, άνοιξε στο Κεφαλάρι το 1989. «Τα τελευταία 12 χρόνια και παρά τις συνεχείς οικονομικές ζημιές, επένδυσε 23 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της αλυσίδας στην Ελλάδα» τόνιζαν στο Αθηναϊκό Πρακτορείο πηγές της εταιρείας, εξηγώντας τους λόγους για το «λουκέτο» τονίζοντας παράλληλα πως «δυστυχώς, όμως, η πανδημία του κορωνοϊού, η οποία δημιούργησε μια κρίση πρωτοφανή στη χώρα μας και διεθνώς, έπληξε βαριά τον κλάδο της εστίασης και οδήγησε στην επιδείνωση των υφιστάμενων δυσχερειών και στην αδυναμία αναστροφής του αρνητικού κλίματος».

Οι ίδιες πηγές πρόσθεταν ότι «η εταιρεία έκανε ό,τι ήταν δυνατό για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και τελικά σε αυτό το πολύ δυσμενές πλαίσιο, αναγκάστηκε να λάβει την επώδυνη απόφαση διακοπής της λειτουργίας των καταστημάτων και την αποχώρηση της αλυσίδας από την Ελλάδα, με συνέπεια την αποχώρηση 180 περίπου εργαζομένων».

Την ίδια ώρα η Food Plus η εταιρεία η οποία έχει τα δικαιώματα για το σήμα της αλυσίδας στην Ελλάδα εμφανίζεται να έχει συσσωρευμένες ζημιές που ξεπερνούν τα 35 εκατ. ευρώ. Στελέχη της αγοράς αναφέρουν παράλληλα ότι η διαχειρίστρια εταιρεία δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει πέραν της 31ης Ιουλίου το συγκεκριμένο σήμα, καθώς έληξε η σύμβαση franchise που διέθετε.

Το φαινόμενο πάντως της κατάρρευσης της Pizza Hut δεν είναι μόνο «ελληνικό», καθώς στις αρχές του μήνα, η NPC International Inc, ο μεγαλύτερος franchisee των εστιατορίων Pizza Hut στις ΗΠΑ, υπέβαλε αίτηση πτώχευσης.

Wendy’s

Ανάμεσα στις επιτυχημένες διεθνώς αλυσίδες που δεν «άντεξαν» στη χώρα μας ήταν και τα Wendy’s. Tην αμερικανική αλυσίδα γρήγορου φαγητού,  έφερε στην Ελλάδα το 1989 ο Γιώργος Νίκας, γιος του Παναγιώτη Νίκα. Εμβληματικό ήταν το κατάστημα του Συντάγματος  ενώ μέχρι το 1997 η αλυσίδα διέθετε διψήφιο αριθμό εστιατορίων. Καταστήματα λειτουργούσαν μεταξύ άλλων στην Ομόνοια, σε πολλούς δήμους της Αθήνας (Κηφισιά, Γλυφάδα, Χαλάνδρι κ.α.), στη Θεσσαλονίκη καθώς και σε άλλες μεγάλες επαρχιακές πόλεις.

Παρά το γεγονός ότι τα Wendy’s είχαν αποκτήσει φανατικό κοινό στην Ελλάδα και αρκετοί μνημονεύουν ακόμη και σήμερα τη συγκεκριμένη αλυσίδα, το λουκέτο ήρθε στις αρχές της νέας χιλιετίας. Οι αιτίες που φαίνεται ότι οδήγησαν στο κλείσιμο των καταστημάτων ήταν αφενός προβλήματα που προέκυψαν στην ανανέωση του συμβολαίου και αφετέρου το γεγονός ότι ο κύριος ανταγωνιστής της, τα Goody’s βρίσκονταν στο απόγειο τους εκείνη την εποχή και η αλλαντοβιομηχανία Νίκας ήταν ένας από τους βασικούς της προμηθευτές.

Applebee΄s

Στην περίπτωση της αλυσίδας εστιατορίων Applebee΄s, η αναστολή της λειτουργίας ήρθε το 2011 εν μέσω οικονομικής κρίσης και έπειτα από 15 χρόνια παρουσίας τους στην Ελλάδα.

Τα Applebee΄s θεωρούνταν διεθνώς ως η μεγαλύτερη αλυσίδα εστιατορίων στο λεγόμενο casual dining, διαθέτοντας πάνω από 1.600 καταστήματα. Στη χώρα μας λειτουργούσαν συνολικά έξι καταστήματα Αpplebee΄s, δύο στη Θεσσαλονίκη, τέσσερα στην Αττική.

Τον ∆εκέµβριο του 2008 κατά τη διάρκεια των επεισοδίων στην Αθήνα καταστράφηκαν ολοσχερώς τα καταστήματα σε Κυψέλη και στο Μοναστηράκι ενώ στη συνέχεια επαναλειτούργησε μόνο το κατάστημα της Κυψέλης. Το 2009 ήταν η τελευταία χρήση για την οποία η εταιρεία δημοσίευσε ισολογισμό εμφανίζοντας μείωση τζίρου στα 9,53 εκατ. ευρώ από 11,74 εκατ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων παρουσίασε ζημιές 924 χιλ. ευρώ έναντι κερδών της τάξης των 17,8 χιλ.ευρώ το 2008.

Πέρα από τα παραπάνω «ηχηρά» λουκέτα ωστόσο  υπάρχουν και μικρότερες αλυσίδες που δεν κατόρθωσαν  να «επιβιώσουν» στη χώρα μας παρά τη διεθνή τους επιτυχία. Αρκετοί για παράδειγμα θυμούνται ακόμα τα την αλυσίδα Kenny Rogers Roasters που προσπάθησε να καθιερωθεί στη χώρα μας χωρίς ωστόσο να καταφέρει να κερδίσει το ελληνικό κοινό.

κείμενο Ρομίνα Νικηφόρου

πηγή

Διαβάστε την συνέχεια του άρθρου...
Shares