Διπλωματικό θρίλερ: Το Ιράν διαψεύδει τις ΗΠΑ για τις επιθεωρήσεις στα βομβαρδισμένα πυρηνικά του

Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης

Προσθήκη του VoiceNews στην Google

Μια σοβαρή διπλωματική εμπλοκή έρχεται στο φως αμέσως μετά τις αισιόδοξες δηλώσεις της Ουάσιγκτον για τις συνομιλίες στην Ελβετία. Η Τεχεράνη αρνείται κατηγορηματικά ότι έδωσε το πράσινο φως για την επιστροφή των διεθνών επιθεωρητών στις στρατηγικές πυρηνικές της εγκαταστάσεις που είχαν δεχθεί στρατιωτικά πλήγματα, εκθέτοντας τον Αμερικανό Αντιπρόεδρο, Τζέι Ντι Βανς.

Η αμερικανική ανακοίνωση και η άμεση ιρανική διάψευση

Το σκηνικό της αντιπαράθεσης στήθηκε όταν ο Τζέι Ντι Βανς υποστήριξε δημόσια ότι το Ιράν συμφώνησε να καλέσει εκ νέου τη Διεθνή Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ), χαρακτηρίζοντας την κίνηση αυτή ως ένα καθοριστικό βήμα για τον οριστικό τερματισμό του πυρηνικού προγράμματος της χώρας.

Η απάντηση της Τεχεράνης, ωστόσο, ήταν άμεση και απόλυτη. Ο εκπρόσωπος του ιρανικού Υπουργείου Εξωτερικών, Εσμαΐλ Μπαγαΐ, ξεκαθάρισε ότι δεν υπήρξε καμία επαφή με τον επικεφαλής της ΔΟΑΕ, Ραφάελ Γκρόσι, και απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο να επιτραπεί ο έλεγχος στα σημεία που επλήγησαν από τις αμερικανοϊσραηλινές δυνάμεις. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Ιρανός πρεσβευτής στον ΟΗΕ στη Γενεύη, Αλί Μπαχρέινι, χαρακτήρισε παντελώς εσφαλμένη κάθε σχετική πληροφορία, τονίζοντας ότι είναι υπερβολικά νωρίς για τέτοιες συζητήσεις.

Το ιστορικό των βομβαρδισμών και το καθεστώς των ελέγχων

Το ζήτημα των ελέγχων παραμένει εξαιρετικά ευαίσθητο, καθώς αφορά τις πυρηνικές υποδομές στο Φορντό, τη Νατάνζ και το Ισπαχάν, οι οποίες είχαν δεχθεί σφοδρούς βομβαρδισμούς από τις ΗΠΑ και το Ισραήλ τον Ιούνιο του 2025. Αν και ο Ντόναλντ Τραμπ είχε δηλώσει τότε ότι το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα εκμηδενίστηκε, το συγκρότημα της Νατάνζ στοχοποιήθηκε εκ νέου στην πρόσφατη πολεμική σύρραξη.

Το Ιράν, επικαλούμενο λόγους εθνικής ασφάλειας, κρατά κλειστά τα χαρτιά του για το μέγεθος των καταστροφών. Παρόλο που η Τεχεράνη είχε διακόψει τη συνεργασία της με τον ΟΗΕ τον Ιούλιο του 2025 —κατηγορώντας τον οργανισμό ότι δεν καταδίκασε τις επιθέσεις εναντίον της— τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους δέχθηκε να ανοίξει ξανά ορισμένες εγκαταστάσεις, όπως αυτή στο Μπουσέρ. Ωστόσο, η πρόσβαση στα κατεστραμμένα τμήματα των πυρηνικών της εργοστασίων παραμένει αδιαπραγμάτευτο «κόκκινο πανί» για την ιρανική διπλωματία, η οποία επιμένει ότι δεν υφίσταται κανένα σχετικό δεσμευτικό πρωτόκολλο.