Της Ελένης Παναγιώτου

 

"[...] σε ολόκληρη την Αεροπορία αλλά και ειδικά στη ΔΑΥ, υλοποιείται ένα τιτάνιο έργο, είτε «επί σκηνής», είτε πίσω από τα παρασκήνια", δηλώνει o Διοικητής της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης Υποπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς σε συνέντευξη του στο OnAlert.gr. 

 

Αυτο σημαίνει οτι παρά τις προκλήσεις των καιρών οι άνθρωποι τις Πολεμικής Αεροπορίας  θα βάλουν... JATO και τα αεροπλάνα θα είναι πάντα έτοιμα για την αποστολή που πρέπει να εκτελέσουν, ο,τι και αν συμβεί. Ο Υπτχος (Ι) Μπουρολιάς τονίζει με νόημα δε οτι "Για μας δεν υπάρχει γκρίζα ζώνη, το Αιγαίο είναι… γαλανότατο και το χρώμα το γαλάζιο, είναι το μπλέ της σημαίας.."  

 

Ποιά είναι η αποστολή της Δ.Α.Υ;

Η ΔΑΥ έχει διττή αποστολή. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει ο επιχειρησιακός βραχίονας της ΔΑΥ, που έγκειται στην υποστήριξη των διαφόρων αποστολών που εκτελεί με τα μέσα της, δηλαδή αερομεταφορές με τα C-130 και C-27 (μεταφορά εφοδίων, υλικών και προσωπικού), αεροπυρόσβεση με τα CL-215, CL-415 και PZL, αεροδιακομιδές με μεταφορικά αεροσκάφη (Α/Φ) και ελικόπτερα (Ε/Π), που ελέγχονται από το ΕΚΑΒ και εκτελούνται από την Πολεμική Αεροπορία στο πλαίσιο του κοινωνικού της έργου, αποστολές Έρευνας & Διάσωσης με τα Ε/Π Super Puma και AB-205/B-212 και τα μεταφορικά Α/Φ, καθώς και μεταφορά υψηλών προσώπων με τα Gulfstream-V και Embraer. 

Ο δεύτερος βραχίονας είναι η υποστήριξη των μέσων που έχει η Πολεμική Αεροπορία, αεροσκάφη, μηχανήματα, οχήματα, αντιαεροπορικά, ραντάρ, ανταλλακτικά,συντηρήσεις, μη αμυντικό υλικό, ουσιαστικά όλκα τα μέσα υποστηρίζονται από τη ΔΑΥ. 

 

Για τους τεχνικούς της Π.Α δεν υπάρχουν «παλιά» αεροπλάνα, μόνο πτήσιμα!

Τί έχετε να πείτε όσον αφορά το θέμα της παλαιότητας των CL;

Υπάρχουν δύο τύποι (πυροσβεστικών) αεροσκαφών CL, τα CL-215 που είναι τα πιο παλιά, και τα πιο σύγχρονα CL-415. 

Τα CL-215 άρχισαν να παραλαμβάνονται από το 1974 μέχρι το 1990. Παραλάβαμε επίσης τέσσερα μεταχειρισμένα από τη Γιουγκοσλαβία το ‘97. 

Είναι όντως ένα παλιό σύστημα, αλλά ας μην το σκεφτόμαστε ως ένα μέσο, πχ ένα αυτοκίνητο, που μετα από κάποια χρόνια λειτουργίας το θεωρείς απαξιωμένο και το πετάς. Όλα αυτά τα πτητικά μέσα, με το αυστηρό σύστημα υποστήριξης και ποιοτικού ελέγχου που εφαρμόζει η ΠΑ, συντηρούνται σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα που τηρούν όλες οι σύγχρονες αεροπορίες και πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για να εκτελέσουν την αποστολή τους με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.

Τα CL 415 άρχισαν να παραλαμβάνονται το 1999. Είναι πιο σύγχρονα Α/Φ, με την ίδια μεταφορική ικανότητα σε νερό με τα CL-215 (έξι τόνοι), αλλά με πιο προηγμένους κινητήρες (Turboprop), εκσυγχρονισμένα και μοντέρνα ηλεκτρονικά, και μεγαλύτερες ταχύτητες. 

Φυσικά, ως πιο καινούργιο, είναι πιο αποτελεσματικό και πιο αξιόπιστο. Μπορεί να γεμίζει με νερό πιο γρήγορα και να το μεταφέρει από το σημείο της υδροληψίας στο σημείο της πυρκαγιάς πιο γρήγορα, λόγω της μεγαλύτερης ταχύτητας. 

 

Στόχος η μεγίστη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα των εναερίων μέσων

 

Το πιο παλιό CL-215 σίγουρα παρουσιάζει περισσότερες βλάβες σε σχέση με το νεότερο CL-415. Παρόλα αυτά, με τη συνεχή συντήρηση διατηρείται μία αξιοπρεπής διαθεσιμότητα παρά τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουμε στην εξεύρεση ανταλλακτικών, χάρη στη μεγάλη εμπειρία και γνώση που έχουν αποκτήσει οι τεχνικοί μας, μετά από τόσα χρόνια χρησιμοποίησής τους.

Είναι ενδεικτικό, νομίζω, ότι τη φετεινή πυροσβεστική περίοδο, από ένα στόλο έντεκα CL-215 διαθέτουμε εννέα για κάλυψη των απαιτήσεων. Τα υπόλοιπα δύο βρίσκονται σε εργοστασιακή συντήρηση, καθώς αυτά πρέπει, σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, να πηγαίνουν σε εργοστασιακό φορέα για γενική συντήρηση. 

Πόσους μήνες είναι επιχειρησιακά αυτά τα αεροσκάφη;

Η πυροσβεστική περίοδος είναι συγκεκριμένη. Απο 1 Μαϊου έως 31 Οκτωβρίου.

 

 

Και τους υπόλοιπους μήνες;

Τα Α/Φ ποτέ δεν “κάθονται”. Κατ’ αρχάς υπάρχει η «χειμερινή» συντήρηση. Προσπαθούμε τις συντηρήσεις να τις «μαζεύουμε» τη χειμερινή περίοδο, που δεν έχουμε απαιτήσεις για αεροπυρόσβεση. Για το λόγο αυτό τα κλιμακώνουμε κατάλληλα, ανάλογα με τις δυνατότητες των Μονάδων, που αναλαμβάνουν ένα τμήμα των ημερολογιακών συντηρήσεων, τις «ετήσιες», και της ΕΑΒ, που παρέχει την εργοστασιακή συντήρηση (PDM).

 

Όσα Α/Φ δεν είναι για συντήρηση, τα χρησιμοποιούμε για την εκπαίδευση των Ιπταμένων, για να μπορούν το καλοκαίρι να είναι“ετοιμοπόλεμοι”, ώστε να εκτελέσουν την αποστολή τους.

Υπάρχει τυποποιημένο πρόγραμμα συντήρησης, σύμφωνα με το οποίο εκτελούν όλες τις ασκήσεις που προβλέπεται, συμπεριλαμβανομένων των εικονικών πυροσβέσεων, ώστε να διατηρούν τη διαθεσιμότητα τους. Παράλληλα υλοποιούνται και οι υπόλοιπες εκπαιδεύσεις για αρχική διάθεση νέων Ιπταμένων στον τύπο Α/Φ, για ανάθεση αρχηγίας σχηματισμού σε παλαιότερους, για παραγωγή νέων Κυβερνητών, κλπ.

Έχουν φτάσει στο όριο τους τα CL;

Συνήθως τα αεροσκάφη, κυρίως τα μαχητικά, έχουν κάποιο όριο ζωής που εκφράζεται σε πτητικές ώρες ή σε χρόνο. Τα συγκεκριμένα, και αναφέρομαι στα CL-215 και CL-415, δεν έχουν. Εφόσον συντηρούνται κατάλληλα, μπορούν να χρησιμοποιούνται. Από εκεί και πέρα τίθεται θέμα αξιοπιστίας λόγω ηλικίας, πχ ανά πόσες ώρες πτήσης θα παρουσιάσει κάποια βλάβη, στοιχεία που είναι μετρήσιμα, τηρούνται και αξιοποιούνται ανάλογα. Το σίγουρο όμως είναι οτι δεν υπάρχει περίπτωση Α/Φ να αποδεσμευθεί για πτήση, εάν δεν έχει γίνει η συντήρηση του, εάν δεν δουλεύουν ολα τα συστήματά του, και γενικά εάν δεν είναι αξιοπλόϊμο. 

 

Έτοιμοι για τα μέγιστα σε πόλεμο και σε ειρήνη –με όλα τα μέσα 

Γιατί χρησιμοποιούμε τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού;

Υπάρχει ένα γενικότερο πλάνο, ένα σχέδιο που εκπονείται κάθε χρόνο από την Πυροσβεστική Υπηρεσία σε συντονισμό με την ΠΑ, που καθορίζει τον τρόπο χρησιμοποίησης των διαθέσιμων μέσων, συν κάποιων Ε/Π που ενοικιάζονται από ιδιωτικές εταιρείες. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει την ανάπτυξη κλιμακίων όλων των μέσων, τον τρόπο ενέργειάς τους, καθώς και λοιπές πληροφορίες που απαιτούνται για την απρόσκοπτη υλοποίηση των αποστολών αεροπυρόσβεσης. Στο πλαίσιο αυτό, χρησιμοποιούνται ό,τι μέσα έχουμε ως κράτος που μπορούν να συνδράμουν: CL-215, CL-415, PZL από την ΠΑ, καθώς και Chinook της Αεροπορίας Στρατού, τα οποία έχουν δυνατότητα να φέρουν κάδο και να μπορούν να εκτελούν επιχειρήσεις αεροπυρόσβεσης. 

Αυτο όμως δεν είναι τόσο θετικό για τα Chinook, αφού δεν είναι η δουλειά τους...

Σίγουρα, η δουλειά τους είναι να χρησιμοποιούνται στον πόλεμο. Αλλά όταν έχεις ένα μέσο που μπορεί να βοηθήσει κάπου, το χρησιμοποιείς. Για παράδειγμα, έχουμε τα C-130, τα οποία χρησιμοποιούνται για τακτικές αερομεταφορές. Για παράδειγμα, αν χρειαζόμαστε έναν κινητήρα μαχητικού σε κάποιο νησί όπου έχει πρόβλημα το Α/Φ Readiness, το μεταφέρουμε με C-130. Η κανονική τους δουλειά είναι αυτή. Το χρησιμοποιούμε όμως και για αεροδιακομιδές. 

 Αυτό όμως δεν είναι πρόβλημα για τα αεροσκάφη;

Σίγουρα «φορτώνονται» ώρες. Όταν δουλεύει κάτι μπορεί να βγάλει βλάβη σε κάποιο σύστημά του, που θα απαιτήσει απρογραμμάτιστη συντήρηση. Από κει και πέρα όμως, η ΠΑ έχει αναλάβει ένα μεγάλο κοινωνικό έργο, αυτό των αεροδιακομιδών. Εχουμε τόσα πολλά νησιά και τόσες πολλές απαιτήσεις για αεροδιακομιδές, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω του τουρισμού, που η χρήση τους αποτελεί αναγκαιότητα με δεδομένες τις συνθήκες και τα διατιθέμενα μέσα, στο πλαίσιο του κοινωνικού έργου που καλείται να υλοποιήσει η Αεροπορία. Η διεθνής τάση που επικρατεί σε διεθνές επίπεδο είναι αυτό που είναι γνωστό ως Comprehensive Approach, δηλαδή όλοι οι φορείς ενός κράτους λειτουργούν για να πετύχουν τον σκοπό τους. 

Στο πλαίσιο αυτόν δεν σημαίνει οτι η ΠΑ, και γενικότερα οι Ένοπλες Δυνάμεις, ασχολούνται μόνο με τη διαφύλαξη των συνόρων. Ναι, ασχολούνται με τη διαφύλαξη των συνόρων, με την ακεραιότητα του FIR, αλλά εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα μέσα και υπάρχει δυνατότητα, γιατί να μην υποστηρίξουν και μια άλλη πτυχή επιχειρήσεων - απαιτήσεων. 

Εάν αυτο δεν δημιουργεί πρόβλημα για την ΠΑ. Όσον αφορά ωρες πτήσεις και επιπλέον κόστος ...

Όχι, δεν δημιουργεί πρόβλημα καθώς γίνονται παράλληλα. Δεν στερείται κάτι η Αεροπορία αυτή τη στιγμή. Η εκτέλεση μιας αεροδιακομιδής π.χ δεν προϋποθέτει οτι μία άλλη αποστολή της ΠΑ δεν θα υλοποιηθεί. Έχουμε την δυνατότητα να τα κάνουμε και τα δύο ή παραπάνω αν χρειαστεί.

Κόστος σαφώς υπάρχει, το οποίο επιμερίζεται στα εμπλεκόμενα υπουργεία. Για παράδειγμα, υπάρχουν αποστολές οι οποίες γίνονται επ’ ωφελεία της Αεροπορίας και το κόστος το επωμίζεται όλο η Αεροπορία, αλλά υπάρχουν και αποστολές που εκτελούνται επ’ ωφελεία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, όπως οι αεροπυροσβέσεις, με το κόστος να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. 

 

C-27J Spartan: προσπάθειες να καταστεί όλος ο στόλος ενεργός

Τι γίνεται με τα C-27;

Η προμήθεια προέβλεπε τελικά οχτώ Α/Φ. Κάποια στιγμή υπήρξαν προβλήματα υποστήριξης (Follow-on Support). Στην παρούσα φάση βρίσκεται η ΓΔΑΕ σε διαδικασία επανασύνταξης της Follow-on Support, που θα δώσει λύση στα όποια προβλήματα διαθεσιμότητας. Με τον τρόπο αυτό θα αποκτήσουμε το συμβατικό όχημα για να μπορέσουμε να ξαναβγάλουμε εν ενεργεία όλον τον στόλο.

Πώς θα τα χρησιμοποιήσει η ΠΑ;

Αυτά τα Α/Φ ειναι σχεδιασμένα για εκτέλεση τακτικών μεταφορών, μικρότερης κλίμακας σε σχέση με τα C-130. Είναι σύγχρονο αεροπλάνο με πολύ γερούς κινητήρες, πολύ καλά και μοντέρνα ηλεκτρονικά. Η μεγιστοποίηση της διαθεσιμότητάς τους θα προσδώσει μεγάλη μεταφορική δυνατότητα στην ΠΑ.

Πριν τα παραλάβουμε, όταν θέλαμε να μεταφέρουμε μια συσκευή μικρή αναγκαζόμασταν να χρησιμοποιήσουμε C-130. Αυτό σημαίνει τέσσερεις κινητήρες, περισσότερα καύσιμα, περισσότερο προσωπικό που τα χειρίζεται, εργατο-ώρες, κλπ. Τώρα λοιπόν, αυτα τα Α/Φ ειναι δικινητήρια, πιο μικρά και με μικρότερο πλήρωμα, παρέχουν οικονομία κλίμακας και μεγαλύτερη (επιχειρησιακή) ευελιξία. Γιατι να πας σ’ενα μεγάλο αεροπλάνο για να μεταφέρεις κάτι μκρό; Όταν δεν χωράει στο C-27, τότε θα πρέπει αναγκαστικά να μεταπέσουμε στη λύση του C-130.

 

Πολύπλοκες, κρίσιμες, απαιτητικές αποστολές –η ειδικότητα της Δ.Α.Υ 

Ειδικά εδώ σε αυτή τη Διοίκηση η πολυπλοκότητα των αποστολών είναι μεγάλη. 

Δηλαδη ένα C-130 δεν είναι μόνο για μεταφορά κόσμου και υλικών. Το C-130 μπορει να κάνει ρίψεις αλεξιπτωτιστών και εφοδίων που απαιτεί ειδική εκπαίδευση, αλλά και Έρευνα-Διάσωση που θέλει επίσης ειδική εκπαίδευση.

Οι αποστολές ειναι πολυδιάστατες, έχουν μεγάλες απαιτήσεις επαγγελματισμού, γνώσεων και εμπειρίας από τα πληρώματα και ανάλογη θα πρεπει να είναι και η εκπαίδευση που ακολουθούν για να είναι ασφαλείς και ικανοί να εκτελέσουν αυτες τις αποστολές αποτελεσματικά. 

Μπορείτε να επεκταθείτε όσο αφορά τα προγράμματα εκπαιδευσης;

Κάθε Μοίρα ακολουθεί συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης που βασίζεται σε τυποποιημένες βασικές διαταγές εκπαίδευσης. 

Έτσι το ΑΤΑ έχει τη δική του βασική διαταγή που αναφέρεται στην εκπαίδευη των μαχητικών. Αυτήν την εκπαίδευση πρέπει να την ακολουθούν τα πληρώματα για να είναι ετοιμοπόλεμα και κάτι αντίστοιχο ισχύει για τη ΔΑΕ και για τη ΔΑΥ. Κάθε Ιπτάμενος, για να θεωρείται διαθέσιμος και ετοιμοπόλεμος, θα πρέπει καθε μήνα να συμπληρώνει συγκεκριμένες ώρες πτήσης, σε όλη τη γκάμα αποστολών που θα κληθεί να εκτελέσει σε ειρήνη ή πόλεμο, ημέρα και νύκτα. 

Παράλληλα, εκτός από τις εθνικές ασκήσεις,η Αεροπορία παίρνει μέρος σε αρκετές ΝΑΤΟικές και συμμαχικές αποστολές, τόσο το ΑΤΑ, όσο και η ΔΑΥ. Για παράδειγμα, πριν απο λίγο καιρό είχαν έρθει στην Ελευσίνα C-130 των ΗΠΑ και υπήρξε συνεκπαίδευση σε συγκεκριμένες αποστολες, αλληλοεκπαιδεύσεις, ανταλλαγές πληρωμάτων για να δούμε τον τρόπο λειτουργίας του άλλου, για ανταλλαγή απόψεων, εμπειριών και γνώσεων επί τακτικών και επιχειρησιακών θεμάτων. Ελληνικά πληρώματα σε αμερικάνικο αεροπλάνο, αμερικάνικα πληρώματα σε ελληνικό αεροπλάνο. Άλλο παράδειγμα οι συνεκπαιδεύσεις με Πολεμικές Αεροπορίες άλλων χωρών, είτε στο πλαίσιο εκτέλεσης της άσκησης «Ηνίοχος» στην Ανδραβίδα, όπου λαμβάνει μέρος και η ΔΑΥ σε συγκεκριμένες αποστολές, είτε σε ασκήσεις Έρευνας-Διάσωσης, με ή χωρίς συνεργασία με μαχητικά, με φίλιες και συμμαχικές χώρες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις πρόσφατες ασκήσεις με Αίγυπτο, Ισραήλ και Κύπρο, μέρος των οποίων διεξήχθη σε περιοχές ευθύνης της Ελλάδας, εντός του FIR Αθηνών, νότια του Καστελόριζου. 

Οι συνεκπαιδεύσεις αυτες που φαίνεται να γίνονται όλο και πιο συχνά, τι δίνουν στην Π.Α και τί δίνει η Π.Α;

Η επιχειρησιακή χρησιμοποίηση των μέσων και οι τακτικές δεν είναι κάτι «ντε φάκτο», δηλαδή δεν ειναι κάτι που ανακαλύφθηκε κάποια στιγμή και παραμένει το ίδιο όλα τα χρόνια. Ειναι κάτι που εξελίσσεται. 

Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν μπορεί να αναπτύξουμε τακτικές οι οποίες ειναι αποδεσμεύσιμες και μπορούμε να τις μοιραστούμε με κάποιον σύμμαχο μας. 

Το ίδιο γίνεται και αντίστροφα, με κάποια άλλη Αεροπορία π.χ την αμερικάνικη. Μπορεί να έχουν αναπτύξει τεχνικές από τις οποίες μπορούμε κι εμεις να επωφεληθούμε, να τις διαχειριστούμε ανάλογα και να τις προσαρμόσουμε αν χρειαστεί στις δικές μας επιχειρησιακές ανάγκες. 

Το ένα είναι αυτό, ανταλλαγή εμπειριών και εκπαιδεύσεων, το άλλο είναι να μπορούμε ως σύμμαχοι να συνλειτουργήσουμε και να συνεπιχειρήσουμε σε κάποια αποστολή αν χρειαστεί, είτε σε πλαίσιο ΝΑΤΟϊκο είτε διακρατικό.

Οι ΗΠΑ, ναι, έχουν μεγάλη εμπειρία σε επιχειρήσεις, καθώς έχουν εμπλακεί σε συρράξεις πρόσφατα σε διάφορα σημεία. Παρ’ όλα αυτά μπορώ να διαβεβαιώσω οτι δεν είμαστε καθόλου πίσω. Μάλλον σε πολλά είμαστε μπροστά. Στα θέματα επιχειρησιακης εκπαίδευσης ή ρεαλιστικής εκπαίδευσης, πραγματικά είμαστε μπροστά. 

 

«Eίτε «επί σκηνής», είτε πίσω από τα παρασκήνια βρίσκεται το τιτάνιο έργο της Δ.Α.Υ»

Πώς θα συνοψίζατε το έργο της Δ.Α.Υ;

Η ΔΑΥ εκτελεί μια μεγάλη ποικιλία αποστολών που βγαίνει σε πέρας με επιτυχία, παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Χώρα. Παρά την οικονομική κρίση, γίνεται μια τεράστια προσπάθεια, με ευέλικτους και καινοτόμους τρόπους, μέσα στο πλαίσιο των νόμων, διαταγών και οδηγιών της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, ώστε να διατηρούνται τα μέσα διαθέσιμα και ετοιμοπόλεμα, σε ειρήνη και σε πόλεμο αν αυτό απαιτηθεί.

 

Πιστεύω οτι θα μπορέσουμε να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο την διαθεσιμότητα και κατ’ επέκταση να κάνουμε ακόμα πιο αποδοτικό το έργο της Αεροπορίας, με την υπογραφή των εν συνεχεία υποστηρίξεων –τα Follow-on Support – ώστε η ροή των ανταλλακτικών να μπορεί να γίνεται πολύ πιο 

Αυτό που θα ήθελα λοιπόν να περάσω σε όλους, είναι ότι σε ολόκληρη την Αεροπορία αλλά και ειδικά στη ΔΑΥ, υλοποιείται ένα τιτάνιο έργο, είτε «επί σκηνής», είτε πίσω από τα παρασκήνια. Πολλές φορές βλέπουμε αεροπλάνα να προσγειώνονται με βλάβη το βράδυ, μετά απο μία πυρκαγιά και την άλλη μέρα το πρωί είναι έτοιμα και πετάνε. 

 

Δεν γίνεται τυχαία, υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις και είναι σχεδόν κανόνας, οτι όλο το βράδυ υπάρχει προσωπικό που δουλεύει πάνω στα αεροπλάνα, υπό αντίξοες πολλές φορές συνθήκες, για να είναι έτοιμα να πετάξουν το πρωί. Πολλά από αυτά τα Α/Φ και Ε/Π δεν είναι καν στην Ελευσίνα, που είναι η μητρική τους Μονάδα, αλλά διεσπαρμένα σε διάφορα αεροδρόμια της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων και απομακρυσμένων νησιών. Πίσω λοιπόν από κάθε βλάβη, εργάζεται ένα ολόκληρο κύκλωμα που φροντίζει για την έγκαιρη μεταφορά τεχνικών και υλικών στα αεροδρόμια διασποράς, ώστε το πυροσβεστικό Α/Φ να είναι έτοιμο με το πρώτο φως να ριχτεί στη μάχη των πυρκαγιών, ή το Ε/Π Έρευνας-Διάσωσης να επανέλθει σε πλήρη λειτουργία ώστε να καλυφθεί άμεσα ο τομέας ευθύνης του.

 

Πέρα απο την τεχνική υποστήριξη, ειναι και τα πληρώματα αέρος, τα οποία εκπαιδεύονται όλο τον χρόνο. Δεν αφήνουμε ούτε λεπτό πτήσης χωρίς να το εκμεταλλευτούμε για εκπαίδευση. 

Θα ήθελα να αναφερθώ και σε ένα ακόμα κομμάτι δραστηριοτήτων της ΔΑΥ, τις πτήσεις Υψηλών Προσώπων. Η ΠΑ έχει αναλάβει την εκτέλεση των πτήσεων αυτών με τα τρία αεροσκάφη που διαθέτει, τα οποία θεωρούνται πολύ μοντέρνα, έχουν πολύ καλά συστήματα και αναλαμβάνουν τις μετακινήσεις της πολιτικής ηγεσίας οποτεδήποτε χρειαστεί, σε όλο το μήκος και το πλάτος του κόσμου, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας απαιτηθεί. 

 

«Για εμας δεν υπάρχουν «γκρίζες ζώνες», το Αιγαίο είναι… γαλανότατο»

 

Θα ήθελα να σταθώ και λίγο και σε μία άλλη ευαίσθητη αποστολή που εκτελεί η Διοίκηση, την Έρευνα και Διάσωση. Είμαστε ναυτική χώρα με πολλά νησιά και υπάρχουν πολλά περιστατικά όπου απαιτείται να ξεκινήσει μία αποστολή Έρευνας– Διάσωσης, ειδικότερα τα τελευταία χρόνια με την παράνομη μετανάστευση. Πέραν του κοινωνικού μέρους της αποστολής αυτής, θα ήθελα να αναφερθώ και στο εθνικό, καθώς η περιοχή Έρευνας - Διάσωσης εκτείνεται στα όρια του FIR Αθηνών, μία μεγάλη περιοχή με ψηλή κινητικότητα σε πλωτά μέσα. Τα ελικόπτερα στα οποία έχει ανατεθεί η αποστολή αυτή, καλούνται ανά πάσα στιγμή, όλο το 24ωρο, να φτάσουν άμεσα και να εκτελέσουν την επιχείρησή τους σε όλο το πλάτος και μήκος του FIR Αθηνών. Με συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, με FLIR (αισθητήρες υπέρυθρης ακτινοβολίας), με Κυάλια Νυκτερινής Όρασης (NVGs), έχουν εκτελέσει εκατοντάδες διασώσεις σε ναυτικά ατυχήματα ελληνικών και διερχόμενων ξένων πλοίων, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες ορατότητας και καιρού, αποσπώντας ευμενή σχόλια που πολύ συχνά προβάλλονται από τον διεθνή τύπο.

Αυτο πόσο δύσκολο ειναι με τους... "γείτονες";

Έχουμε αναπτύξει ελικόπτερα Έρευνας-Διάσωσης σε διάφορα σημεία στον ελλαδικό χώρο – φυσικά η περιοχή ευθύνης μας, όπως είπα προηγουμένως, ειναι το FIR Αθηνών. Οτιδήποτε ναυτικό ή αεροπορικό ατύχημα συμβεί μέσα σε αυτόν τον χώρο, είμαστε εμείς υπεύθυνοι, βάσει διεθνών κανονισμών και συνθηκών, να επιχειρήσουμε και να εκτελέσουμε την αποστολή. 

 

Επειδή τα εναέρια μέσα μας, κυρίως ελικόπτερα, είναι διεσπαρμένα, έχουμε φροντίσει να καλύπτουμε όλες τις άκρες του ελλαδικού χώρου, είτε αυτό ειναι ξηρά είτε θάλασσα, μέσα στο FIR Αθηνών. Με αυτον τον τρόπο εξασφαλίζουμε ότι θα είμαστε οι πρώτοι που θα σπεύσουμε.

Ξέρουμε ποιές είναι οι επιδιώξεις των γειτόνων, οι οποίοι προσπαθούν να δημιουργήσουν τετελεσμένα στο Αιγαίο. Αυτό δεν πρόκειται να γίνει ποτέ, κι έχει αποδειχθεί επανελλημένως σε περιπτώσεις όπου υπήρξαν περιστατικά που απαιτούσαν ενεργοποίηση αποστολής Έρευνας – Διάσωσης, πάντα έχουμε φτάσει πρώτοι. 

 

Πρώτοι, όχι τυχαία, διότι έχουμε τα μέσα, αναπτυγμένα και εν ενεργεία, στα σημεία αυτα που έχουμε προσεκτικά επιλέξει. Επίσης έχουμε τα πληρώματα σε άμεση ετοιμότητα απογείωσης και τέλος τα έχουμε κατάλληλα εκπαιδευμένα και προετοιμασμένα, ώστε να μπορούν να εκτελέσουν την αποστολή τους ανά πάσα στιγμή, ακόμα και αν υπάρχουν προσπάθειες από την «φίλους-γείτονες» να βρεθούν αυτοί πρώτοι εκεί, μόνο και μόνο για να δημιουργήσουν τετελεσμένα. Για μας δεν υπάρχει γκρίζα ζώνη, το Αιγαίο είναι… γαλανότατο και το χρώμα το γαλάζιο, είναι το μπλέ της σημαίας. Διεθνώς, οι σύμμαχοί μας καταλαβαίνουν πολύ καλά τί γίνεται και ξέρουν ποιος έχει δίκαιο, ασχέτως εάν κάποιες φορές, για λόγους διπλωματικούς ή πολιτικούς, αποφεύγουν να πάρουν συγκεκριμένη θέση. Το εισπράτουμε σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις, γνωρίζουν πολύ καλά ποιος ειναι ο αμυνόμενος και ποιός ο επιβουλέας, ποιος έχει το διεθνές δίκαιο με το μέρος του και ποιος είναι ο ταραξίας της περιοχής.

onalert

loading...
+       ...