Η κρίση στο Κατάρ έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό και φαίνεται ότι θα γίνει ακόμη χειρότερη. Η υποστήριξη του Κατάρ στους Αδελφούς Μουσουλμάνους, μια τρομοκρατική ισλαμιστική οργάνωση, συνεχίζεται και οι χώρες του Κόλπου ετοιμάζονται για περαιτέρω μέτρα εναντίον του Κατάρ.

Πως και πότε όμως ξεκίνησε αυτή η σχέση του Κατάρ με την τρομοκρατική οργάνωση της Μουσουλμανικής Αδελφότητος; Η υποστήριξη του Κατάρ έχει μακρά ιστορία και χρονολογείται από την άφιξη του Shaykh Yusuf al-Qaradawi στη χώρα. Ο Qaradawi είναι ένα οικείο όνομα σε ολόκληρο τον Αραβικό Κόσμο και είναι ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους ισλαμιστές μελετητές της περιοχής.

Γεννήθηκε στην Αίγυπτο το 1926 και ήταν από τους μελετητές που αποφάσισαν να αποφύγουν τις υψηλόβαθμες θέσεις στο νησιωτικό ισλαμικό εκπαιδευτικό ίδρυμα al-Azhar της Αιγύπτου, αντί να ενταχθούν στην Μουσουλμανική Αδελφότητα. Στον Qaradawi είχε, μάλιστα, προσφερθεί δύο φορές η θέση του Γενικού Οδηγού της Αδελφότητας, απορρίπτοντάς τες και τις δύο φορές, όπως πάντοτε θεωρούταν πνευματικός οδηγός του κινήματος.

Η επιρροή του Qaradawi στην κοινωνία του Κατάρ και στην τοπική θρησκευτική σκηνή είναι ένα στοιχείο που αποδεικνύει ότι η ευρύτερη υποστήριξη του Κατάρ για την Αδελφότητα δεν είναι απλώς θέμα πολιτικής εξουσίας, αλλά είναι προσωπική και κοινωνική.

Ο Qaradawi εγκατέλειψε την Αίγυπτο το 1961, πηγαίνοντας εξορία κατά τη διάρκεια μιας από τις μεγαλύτερες εκστρατείες καταστολής της Αδελφότητας του Gamal Abdul Nasser. Σε αντίθεση με πολλούς από τους συνεργάτες του που ανήκουν στην Αδελφότητα, που εγκατέλειψαν τη χώρα σε παρόμοιο χρόνο πηγαίνοντας στη Σαουδική Αραβία, ο Qaradawi πήγε στο Κατάρ.

Εκείνη την εποχή, το Κατάρ ήταν εξαθλιωμένο και εξακολουθούσε να είναι ένα Βρετανικό προτεκτοράτο. Η ανακάλυψη των τεράστιων κοιτασμάτων φυσικού αερίου που θα ωθούσαν το Κατάρ να γίνει η πλουσιότερη χώρα στον κόσμο από την άποψη του κατά κεφαλήν ΑΕΠ ήταν ακόμα κάπως μακριά.

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι το Κατάρ δεν είχε κανένα πραγματικό θρησκευτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα ή τοπικό επιστημονικό ίδρυμα για να μιλήσει. Στη διδακτορική του διατριβή που εξετάζει τους ισλαμιστές του Κατάρ, ο Hamed A. Hamed σκιαγραφεί μια κακή εικόνα για την ποιότητα των τοπικών ιμάμηδων κατά την περίοδο αυτή: «οι ιεροκήρυκες στο Κατάρ δεν είχαν τα προσόντα να εκτελούν τα αναμενόμενα καθήκοντα. Κατά γενικό κανόνα, η πλειοψηφία μπόρεσε μόνο να διαβάσει και να γράψει και ως εκ τούτου δεν είχε τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει θέματα που σχετίζονται με τα προβλήματα της κοινωνίας του Κατάρ [... για τα κηρύγματα της Παρασκευής], και εξαρτώνταν αποκλειστικά από ένα παλιό βιβλίο πενήντα δύο κηρυγμάτων.

Ο Qaradawi, ο οποίος τότε ήταν ένας σεβαστός ισλαμικός νομικός επιστήμονας, υπενθυμίζει στα απομνημονεύματά του ότι πήγε στη χώρα για να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης.

Λίγο μετά την άφιξή του, ο Qaradawi ανέλαβε το διοικητικό συμβούλιο του πρώτου ινστιτούτου ισλαμικής διδασκαλίας του Υπουργείου Παιδείας του Κατάρ. Το Ινστιτούτο είχε ιδρυθεί μόλις ένα χρόνο πριν και αντιμετώπιζε ορισμένες δυσκολίες. Για τον νεαρό Qaradawi, η έλλειψη των θρησκευτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στο Κατάρ αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για την εφαρμογή των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που ενθάρρυνε αυτός και οι άλλοι στην Αίγυπτο.

Στα απομνημονεύματά του, ο Qaradawi αναφέρει πώς επανασχεδίασε το πρόγραμμα σπουδών του Ινστιτούτου, κατευθύνοντας το μακριά από τη μόνη εστία του στο ισλαμικό δίκαιο και τις Ισλαμικές επιστήμες της ρητορικής, της γραμματικής και της μορφολογίας, αντί να δώσει έμφαση στις ξένες γλώσσες, τις επιστήμες και τα μαθηματικά. Στις αναμνήσεις του, ο Qaradawi κάνει λόγο για τη μεγάλη αντίσταση που δέχθηκε από τους μαθητές του, όταν προσπάθησε να εφαρμόσει αυτές τις μεταρρυθμίσεις, αλλά λέει ότι συνέχισε, υποστηρίζοντας ότι τέτοιες αλλαγές ήταν απαραίτητες για να καταστήσουν έναν υποψήφιο ισλαμικό λόγιο καλύτερα εξοπλισμένο για να ασχοληθεί με «Προκλήσεις της σύγχρονης ημέρας». Ο Qaradawi θεώρησε ότι η μελέτη αυτών των θεμάτων θα έδινε στους μαθητές του μια «βαθιά και αληθινή κατανόηση της κοινωνικής πραγματικότητας», την οποία θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν ως μελετητές, ιμάμηδες και ηγέτες στη δημόσια ζωή του Κατάρ.

Οι αλλαγές που εφήρμοσε ο Qaradawi έκαναν τον τότε Εμίρ του Κατάρ, Ahmad b. 'Ali Al Thani (ο παππούς του σημερινού Εμίρη) να τον εκτιμήσει. Ο Qaradawi ανέπτυξε στενή σχέση με τον Εμίρη και έγινε ο προσωπικός του θρησκευτικός δάσκαλος κατά τη διάρκεια του μήνα του Ραμαζανιού. Ο Εμίρ απέκτησε την ιθαγένεια του Κατάρ το 1969. Η βασιλική οικογένεια του έγινε βασικός υποστηρικτής του Qaradawi και χρηματοδοτούσε τα ταξίδια του σε όλο τον κόσμο καθώς επισκέπτεται οργανώσεις της Αδελφότητας στο Πακιστάν, τη Μαλαισία, την Ινδονησία, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και ακόμη πιο μακριά, στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα.

Από τότε το Κατάρ και η Μουσουλμανική Αδελφότητα έχουν πάρα πολύ στενές σχέσεις. Ο Qaradawi βοήθησε όσο κανείς πνευματικά τη χώρα, και την βοήθησε να ξεφύγει από την άθλια κατάσταση στην οποία βρισκόταν. Η μεγάλη ακμή του Κατάρ λόγω του φυσικού αερίου ήταν η ευκαιρία για τον Εμίρη να χρηματοδοτήσει όσο κανείς άλλος την Μουσουλμανική Αδελφότητα. Και οι σχέσεις των δύο είναι τόσο βαθιά ριζωμένες, που δεν πρόκειται το Κατάρ να σταματήσει να δίνει τη βοήθειά του...

loading...
+       ...